fredag 31 december 2010

Ett visst hopp

Jag undrade retoriskt igår om Vi har lärt oss något nu? och av nästan alla kommentarer att döma, både publicerade och opublicerad, så är svaret: Nej. Det finns ingen som helst reson och vi drar gärna alla över en kam och gärna med argument om att "alla är villiga att döda för att en påstådd undersökning visar att 70% kan tänka sig att göra det". Sen när blev 70% lika med alla, i synnerhet när det gäller en påstådd undersökning?

Det är precis samma tankebana som i det nyss publicerade inlägget Dags att tänka om enbart kortsiktigt tänkande med få olika sätt att tänka på hur man ska förändra och resonera, ett enkelspårigt sätt som bara lyfter fram en eller mycket få sätt att hitta någon att skylla på eller lösa problem på.

Terrorjakt är inte islamofobi hävdar Gudmundson. I den rubriken har han rätt. Men det är inte det samma som att alla kommentarer till hans artiklar, ett antal blogglänkar och sättet polis, säpo och myndigheter resonerar på inte handlar om islamofobi.

Oväntat nog så hittar jag viss tröst och hopp hos Göran Skytte, av alla människor, i sin text Den gemensamma sången ger hopp:



Denna månad har jag sett muslimska män och kvinnor i Tanzania sjunga den världsbekanta svenska psalmen ”O store Gud” tillsammans med Lena Maria Klingvall från Habo utanför Jönköping, utan armar och med bara ett normalt fungerande ben, men med en enastående röst.
Det är ingen idealistisk och naiv dröm. Jag har det på bild, inspelad på film, i verkligheten. Högt utbildade muslimska män och kvinnor sitter tillsammans med högt utbildade kristna män och kvinnor och sjunger, på swahili, den svenska psalmbokens psalm nr 11.
Jag kan fortfarande, flera veckor senare, känna hur huden knottrar sig. Jag står där mitt i Afrika med en filmkamera och dokumenterar när muslimska och kristna intellektuella söder om ekvatorn tillsammans sjunger C Bobergs psalm från 1885:
”O store Gud, när jag den värld beskådar, som du har skapat med ditt allmaktsord. Då brister själen ut i lovsångsljud. O store Gud, o store Gud!”
Samma sak när vi besökte ett kristet daghem för gravt handikappade och funktionshindrade barn och ungdomar. Sådana som annars ofta ses som en skam, som man gömmer, håller i fårkätten.
Vi var där på Parents Day. Föräldrarna – bara kvinnor kom – var alla fattiga, med låg eller ingen utbildning. Flera av dem muslimer. Men de satt kvar när vi kristna sjöng och bad på kristet vis. Och de sjöng med när Lena Maria sjöng ”O store Gud”.
Vid ett tillfälle läser en blind pojke i tonåren ur den 3000-åriga Psaltaren psalm 119 vers 105: ”Ditt ord är en lykta för min fot, ett ljus på min stig.”Han läser texten i blindskrift, med fingrarna. Och han är muslim.
Skytte kommer aldrig bli någon favorit hos mig, men han, som en av få, visar att det existerar motbilder till det media och hatgrupper spyr ut.

En annan bra text är ledarsidans text i Expressen som konstaterar följande:

Man skulle kunna tro att muslimska ledare som deltar i det offentliga samtalet, ofta tenderade att underdriva, av ren självbevarelsedrift. Men i själva verket är många av dem realister. Imam Abd al Haqq Kielan, exempelvis, har länge sett sanningen i vitögat. När Säpo nyligen rapporterade att det finns runt 200 våldsbejakande islamister i Sverige sade han att "det är ingen hemlighet och vi har försökt uppmärksamma det här länge, men ingen har lyssnat."
Imamen Awad Olwan har talat öppenhjärtigt om sina problem med "unga och enkelspåriga" män som "kommer till moskén med ett knippe idéer och får motstånd och då slutar de att komma." (AB 16/12)

Själv har jag sett liknande saker när jag har jobbat med muslimer eller träffat dem i fackliga sammanhang. De är som vi: Väldigt olika varandra.

Precis som med oss ska givetvis de som begår brott fördömas och dömas, för inte är det många av oss som dömer hela kristendomen efter Knutby eller konflikten på Nordirland, som hade många terrorsprängningar och döda människor på sitt samvete.

Mer media svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd hd hd hd hd dag dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn gp gp gp gp dag dag dag dag dag dag skd nsk ab


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

18 kommentarer:

  1. Alla som sympatiserar med SF bör fördömas oavsett om de är aktiva eller inte och detta även fast de är ett politiskt accepterat parti. Samma sak gäller alla som sympatiserar med organisationer som uttalar sig positivt avseende andra terroristiska organisationer oavsett om det är någor Euskoparti eller även muslimsk organistation

    SvaraRadera
  2. Det viktigaste är att den muslimska invandringen inte ökat lika explosionsartat som den hittills har gjort. Som hantverkare är man runt om hos folk och det är i princip samma tankar man stöter på. Att det är volymen som blir problemet. Själva individen är aldrig problemet utan när hela områden eller skolor förvandlas på kort tid så reagerar folk. Det är det som är politikernas största misstag att de inte gick försiktigare fram.

    SvaraRadera
  3. Du tycker inte att du greppar efter halmstrån när du försöker få det till att det inte är så farligt om 70% av muslimerna är beredda att döda för islam? Att du sedan i vanlig ordning försöker att diskreditera undersökningen till att vara en "påstådd undersökning", med andra ord insinuerar du att den inte finns, tyder på att du antingen är så ignorant att det är förvånande att du hittar din ytterdörr eller så är du helt enkelt den värsta sortens femtekolonnare med en tydligt dold agenda. Förövrigt är undersökningen brittisk och inte tysk. Men eftersom den inte passar dina politiska syften så kommer du att vara ignorant inför den. Nä du Jerker, nu börjar det bli patetiskt hur du sluter skygglapparna allt mer. Det börjar bli dags för dej att upplysa dej lite om hur det ligger till. För du är väl knappast ointelligent va?

    SvaraRadera
  4. Jag måste fråga Jerker, när ska du komma ut ur garderoben och erkänna dej till religionen islam? Det måste vara så att du ÄR muslim, om det visade sej vara så skulle jag fortfarande kunna ha ett uns respekt för dej. Är det däremot inte så toppar du listan med råge över ignoranta personer jag har haft ett uns kontakt med.

    SvaraRadera
  5. Gunnar Johansson1 januari 2011 kl. 02:38

    Du gör samma fundamentala misstag som hela den politiskt korrekta tyckareliten i Sverige. I brist på sakliga motargument klistrar såväl medier som politiker ofta sjukdomsstämpeln "islamofob" på alla som kritiserar islam som religion och totalitär politisk ideologi.

    Vad ger dig den rätten? Har du träffat alla islamkritiker för att kunna utröna om deras kritik bottnar i en sjuklig och obefogad rädsla (fobi) för islam eller om kritiken faktiskt är sakligt grundad på fakta och verklighet?

    Vid det här laget borde inte heller du vara helt omedveten om att Koranen och andra islam-relaterade skrifter i högsta grad predikar förföljelse, diskriminering och våld mot icke-muslimer ("de otrogna"), i synnerhet judar, kristna och – inte minst – avhoppade muslimer.

    Det är inte tack vare Koranen och exempelvis haditherna som de flesta muslimerna i Sverige är snälla och fredliga. De är det för att de inte tar det våldsbejakande budskapet på allvar. I den meningen är de goda människor men dåliga muslimer.

    SvaraRadera
  6. Fast hade 'The Troubles' på Nordirland särskilt mycket med kristendomen att göra? PIRA och INLA var marxister/nationalister, UVF mfl unionister och brittiska armen är vad den är. Det var inte ett religionskrig utan ena sidan ville lämna UK, den andra ville stanna kvar.
    Att använda Nordirland som exempel på 'kristendomen är också dumma-dumma' är vanligt men är det korrekt? Nej.
    (Ca 3500 människor dog under 40 år, 11/9 2001 mördade islamister ungefär lika många på 30 minuter.)

    SvaraRadera
  7. När man läser gammelmedier och vissa bloggar kan man få intrycket av att det är kristna som attackerar och terroriserar muslimer i väst och öst, snarare än tvärtom.

    Men problemet är inte islamofobi utan kafirofobi; irrationell rädsla eller hat mot icke-muslimer.

    SvaraRadera
  8. Vakna - Procentuellt sett så är fortfarande antalet muslimer, i synnerhet extrema sådana, liten så jag ser det inte som något problem.

    Kalle - Jag hade knappast varit betalande medlem i svenska kyrkan om jag vore muslim. Vad det gäller undersökningen så har jag inte sett något om den mer än i kommentaren här tidigare så det är omöjligt att ha en åsikt. Generellt sett vet jag, via min psykologiutbildning, att människor ibland tror sig kunna döda människor lätt men att det i verkligheten krävs mer än vad som behövs för att uttrycka en åsikt om att vilja döda någon.

    Gunnar - Jag har inga problem med att kritisera alla typer av extremister problemet här är och förblir människor som dras över samma kam som extremister men som inte är det själva. Det är ytterst sällan vi drar alla kristna över samma kam som kristna extremister. Det du säger om koranen går att hitta även i bibeln.

    Erik - Kan man lite om det hela så ser man att det hela utspelar sig i ett område där religionen är mycket viktig för många människor. Det är ingen slump att det i irland finns lagar mot hädelse och förtal av religion och att det med religös bakgrund finns orimligt hård abortlagstiftning. Trots att det i mycket är en västerländsk demokrati, vilket egentligen gör det allvarligare eftersom man inte förväntar sig den typen av lagar där.
    I övrigt har Nato och Usa:a attack mot Irak dödat betydligt fler civila än så och de har dödat betydligt fler amerikanska soldater än så.

    Hasse - Jag är inte rädd för någon utifrån deras tro generellt, utan möjligen för deras tolkningar av sin tro. Det gäller f ö även för de som tror för extremt på ett fotbolls lag eller politiskt parti.

    SvaraRadera
  9. Det har inte så mycket med antalet extrema att göra utan mer på hur mentaliteten är bland väldigt många muslimer. Sedan har vi den tysta, vilande massan muslimer. Vad gör dom åt en generell radikalisering i samhället? Sitter dom och tittar på, lätt nickandes, eller väljer dom att sätta ner foten? Hur går det till i andra länder på den fronten? Ett ganska tydligt exempel är England och då i synnerhet huvudstaden London, ett annat är Frankrike och i synnerhet förorterna till huvudstaden Paris. Där ser vi en tydlig radikalisering genom hela det muslimska samhällsskiktet. En tankelek för dej så du ska förstå min tankegång, ponera att vi importerar en miljon Sverigedemokratsympatisörer. Skulle du se någon fara med det? Om så, varför har du så svårt att se den oro många har inför en ökad islamisering av samhället?

    SvaraRadera
  10. I alla grupper finns det en stor tyst vilande massa ibland där du själv ingår. Du vet att människor som dricker alkohol, har hälsoproblem, är män osv är överrepresenterade inom mycket våld och elände. Men de allra flesta, inkl du, är rätt tysta när andra i din grupp gör något.

    Självfallet finns det en risk om du "importerar" en miljon idioter, oavsett på vilket sätt de är idioter. Men de siffrorna har det aldrig varit tal om.

    SvaraRadera
  11. Prolemet med ditt argument, som gör det i det närmaste ogiltigt, är att jag inte sympatiserar på något sätt med män som super, slåss och våldtar. Jag har inte ens något gemensamt med dom mer än att vi har både en x och en y-kromosom.
    Senaste 20 åren har den muslimska befolkningen växt från obefintlighet till att handla om ca en halv miljon människor. Hur ser det ut om 20 år till med nuvarande politik inom området?

    SvaraRadera
  12. Gunnar Johansson1 januari 2011 kl. 15:56

    "Självfallet finns det en risk om du "importerar" en miljon idioter, oavsett på vilket sätt de är idioter", skriver du. Du verkar anse att muslimerna i Sverige är idioter. Stämmer det? Det är svårt att tolka din kommentar på annat sätt i den här kontexten.

    Om jag har fel i min slutsats – vad får dig att anse att Sverigedemokraterna är idioter samtidigt som du inte tycker att muslimerna är det? Är en viss typ av politiska åsikter liktydigt med "idioti" i din värld? Med tanke på dina studier i psykologi vore ett förtydligande från dig önskvärt.

    SvaraRadera
  13. Gunnar Johansson2 januari 2011 kl. 02:00

    "Självfallet finns det en risk om du "importerar" en miljon idioter, oavsett på vilket sätt de är idioter", skriver du. Du verkar anse att muslimerna i Sverige är idioter. Stämmer det? Det är svårt att tolka din kommentar på annat sätt i den här kontexten.

    Om jag har fel i min slutsats – vad får dig att anse att Sverigedemokraterna är idioter samtidigt som du inte tycker att muslimerna är det? Är en viss typ av politiska åsikter liktydigt med "idioti" i din värld? Med tanke på dina studier i psykologi vore ett förtydligande från dig önskvärt.

    SvaraRadera
  14. Gunnar Johansson2 januari 2011 kl. 17:04

    Nedanstående inlägg har jag sänt dig två gånger tidigare. Antingen är du för upptagen med andra saker än din blogg – eller också har min kommentar slagit i taket för yttrandefriheten här. Och det vore ju trist.

    Men jag gör ett försök till här:

    "Självfallet finns det en risk om du "importerar" en miljon idioter, oavsett på vilket sätt de är idioter", skriver du. Du verkar anse att muslimerna i Sverige är idioter. Stämmer det? Det är svårt att tolka din kommentar på annat sätt i den här kontexten.

    Om jag har fel i min slutsats – vad får dig att anse att Sverigedemokraterna är idioter samtidigt som du inte tycker att muslimerna är det? Är en viss typ av politiska åsikter liktydigt med "idioti" i din värld? Med tanke på dina studier i psykologi vore ett förtydligande från dig önskvärt.

    SvaraRadera
  15. Kalle - Det är svårt att tro på dig eftersom det här är första gången, av en miljon bloggkommentarer i min blogg, som du utalar dig negativt om dem. Vanligtvis drar du bara invandrare som de enda skyldiga till den typen av brott.
    Jag struntar i om folk är muslimer eller något annat bara de sköter sig.

    Gunnar - Som det står i kanten på bloggen under "Kommentarerna" så släpper jag fram och kommenterar så fort jag har tid och det är inte alltid det jag prioriterar först.

    Nä men jag tog exemplet om just "idioter" (hur man än definerar dem) att det är en risk med en miljon idioter. Det vore ett problem. Med muslimer eller invandrare generellt är inte varken så många, idioter eller nödvändigtvis ett problem.

    sd:are för en politik som i mina ögon idiotförklarar dem. Muslimer sinsemellan har så olika syn på sin tro att jag inte kan idiotförklara alla. Extremister, även muslimer, andra troende, vänstextrema, aik-anhängare osv anser jag däremot vara idioter per definition.

    SvaraRadera
  16. Nu tar du väl ändå i så du spricker. Så jäkla viktig är din blogg att man måste kommentera all idioti du kläcker ur dej. Man skulle nästan inte ha något annat för sej än att kommentera då och jag har viktigare saker för mej. Dock känner jag ett behov av att kommentera den värsta dyngan du kläcker ur dej.

    SvaraRadera
  17. "Vakna - Procentuellt sett så är fortfarande antalet muslimer, i synnerhet extrema sådana, liten så jag ser det inte som något problem."

    Någonsin undrat över var alla de judar och kristna som "behandlades väl" under de Islamska imperierna tagit vägen?

    Århundraden av straffskatt(jizya), trakkasserier, våldtäckt och mord...
    Har skapat stater nästan helt fria från Kafirer.

    De nästan 95%iga muslimska staterna i mellanöstern.

    Lägg till på det dödstraff för de som konverterar från Islam,
    och du har ett väldigt "trevligt" problem..

    SvaraRadera