Nä, jag kan aldrig tycka att det är rätt att elev kan slippa viss undervisning.
I synnerhet inte när det handlar om En pappa som förbjuder sin dotter att se en film om förintelsen.
Visserligen kan jag till viss del förstå hans poänger i att visa något speglar verkligheten, som pappan lyfter fram i skärmdumpen nedan, men jag tycker inte riktigt det räcker. Det ena utesluter inte det andra. Snarare kan det förstärka varandra i att visa att högerextremism och nazism och extrem nationalism är negativt. Och även om t ex Schindlers List, som han tar exempel på, bygger på en verklig händelse så är det ingen dokumentär, utan en spelfilm även den.
Det som absolut retar mig mest är att alla tagit som intäkt för att pappan som inte vill låta dottern se filmen, som gärna ville se den själv, är en extremist som står på motsatt sida till judarna. D v s att det är en man som är muslim.
Men om ni klickar på bilden/skärmdumpen nedan, så kan man snabbt konstatera att det inte är det som det handlar om, eftersom han ger sitt godkännande på ett sätt som knappast någon med extremistiskt tankesätt hade gjort.
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
onsdag 28 november 2012
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Jag förstår inte detta alls. Jag förstår inte pappans reaktion även om jag verkligen försöker. Jag förstår inte diskussionen om att elever ska slippa viss undervisning.
SvaraRaderaSnälla du pappa som har så tydliga åsikter vilka filmer som ska visas och inte, betänk att du är förälder och inte lärare. Läraren och kollegorna på denna skola har sannolikt planerat ett innehåll för undervisningen. De har en tanke med att se vissa filmer. Varför har du så starka åsikter kring om pedagogerna planerar att se dokumentärer eller spelfilm? Gränserna för dessa genrer i dag är ganska luddiga dessutom. Det är ju diksussionen och förmågan att leva sig in in "den andre" som man många gånger vill åstadkomma. Det kan också finans andra aspekter som jag naturligtvis inte känenr till. Ta reda på dem först pappa! Snälla pappa du kan på din fritid tillsammans med din dotter titta på vilka filmer som du anser viktiga, eller hur, såsom Schindlers List. Ditt ifrågasättande är grundlösa anser jag och det får ju mig naturligtvis att fundera på vad som finns bakom när det komemr till pappans värderingar. Muslimmed judehat? Nej det verkade inte vara den rätta bilden. Vad handlar det om det här. uttalandet att " på en tyska lektion ska man inte titta på en film på engelska". Det är verkligen något som du behöver få förklarat tycks det. Svar: Man kan det av olika skäl. Det är inget konstigt alls. Detta säger jag dig som lärare och utan att vara involverad på denna skola alls. Jag lider med det icke-stöd som denna lärare får och jag anser att hans uttalande om ideologisk misshandel är helt riktigt eftersom han tänker längre än till denna pappa med dotter. Tänk vilka märkliga situationer som skolan kommer att hamna i framöver med olika värderingar från alla föräldrar. Ska deras värderingar bestämma innehållet för vår undervisning? Ska föräldrar bestämma sina barns medverkan i skolans viktiga demokratiuppdrag? Varför är debatten så "mesig". Ingen slår näven i bordet. Är det köp-sälj situationen som finns i dagens skola som gör att ledningen på dnena skola inte våga säga ifrån ( man kan ju tappa en elevinkomst då). Jag hoppas innerligt att pappan inte får rätt på NÅGOT sätt.
Till saken hör, och som framgår av lärarens debattartikel i sin fackliga tidskrift, att pappans arguemnt inte alls hade med filmens egentliga innehåll att göra. Pappan anklagar läraren för förenkling av verkligheten och hjärntvätt av dottern, samt att han skuldbelägger hela tyska folket 70 år efter händelserna, genom att visa en film med anknytning till Förintelsen. Pappans egen kommentar om att dottern "inte ska se en judefilm", understryker den ganska otäcka antisemitiska tonen i hans förhållningssätt till både temat och Förintelsen i stort.
SvaraRaderaI det brev som skickades till utbildningsnämnden och där pappan, förutom att jämföra filmen med Star Wars, redogör för en rad anklagelser mot läraren, som lögnaktighet, hets mot folkgrupp, rasism, förföljelse och repressalier mot dottern, samt demens visar pappan ännu tydligare var han egentligen står då ingen av hans anklagelser har någon som helst förankring i verkligheten. Ändå har han polisanmält läraren.
Jag har mailat utbildningsnämnden och frågat om det finns möjlighet att få en kopia på brevet.
SvaraRadera