torsdag 24 maj 2012

Tant Strul Liseberg 17 maj 2012

Jag har ju sett Kajsa Grytt några gånger det senaste året, alla gånger väldigt bra, men nyheten att Tant Strul skulle spela och turnera ihop var i mina ögon så väldigt mycket större...

Det tog ett tag men till sist dök ett datum och ort upp, märkligt nog Liseberg i Göteborg, som passade både med allt annat i mitt liv och låg inom räckhåll rent avståndsmässigt.

Så här i efterhand, när man läser GP:s recension av spelningen, så undrar man lite om man var på samma spelning? Något tappat tempo märkte jag aldrig av och hade det inte varit för det urusla vädret, som lyckligtvis höll uppe under spelningen, så hade jag trott att någon av oss sett något annat.

Visserligen är jag inte på något sätt opartisk när det gäller bandet jag såg på SVT 1982 och direkt blev totalsåld på deras musik, men comebacken var en av de absolut bästa comebacker jag sett och det lät inte som om de haft ett uppehåll på 17 år.

Den absolut bästa låten avslutade de med, "Hjärtan slå", som också var som jag minns det deras snabbaste låt. Den i mitt tycke bästa låt, som de berättade var ett försök att göra Joy Division och som det inte kommer att gå att övertyga dem om att spela någonsin igen, fick jag inte höra alls.

Men annars var det värme, kärlek och fantastisk bra musik som fick de där kalla 7°c att blåsa bort snabbare än vinden jagade genom Liseberg den underbara kvällen på Liseberg.

Den enda egentliga besvikelsen var att man inte spelade den låten som var sist på låtlistan som var fasttejpad på golvet - Svarta Diamant. Men det var någonstans ändå lättförlåtet...

(Som vanligt får man använda bilder och videor hur man vill här OM man länkar tillbaka och talar om vem fotografen är, samt låter bli att använda dem i kommersiella sammanhang.)

















Fler bilder finns på min Facebookalbum från Tant Strulkonserten.

Lite bättre filminspelningar kan man hitta på Youtube från spelningen från Taubescenen.

Vad andra har skrivit om spelningen kan man bland annat läsa om hos A free man in town och Nostalgoteket, som även låg bakom en del av filminspelningarna på Youtube.


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar