onsdag 8 december 2010

På vilket sätt är skolk i betyget relevant?

Frågan är på vilket sätt skolk i betyg, som nu bemöts med kritik, är relevant?

Jag har ytterst svårt att se hur någons närvaro under några år i skolan känns relevant flera år senare, när personen ifråga mycket väl kan ha mognat på många sätt och inte alls kännas relevant.

Är man frånvarande tillräckligt mycket så kommer ändå frånvaron påverka betygen negativt så det märks ändå.

Det finns ingen anledning att än mer ta ner elevers självförtroende. Det är illa nog att man vill ha betyg så tidigt som möjligt från allianshåll.

Sverige halkar efter jämfört med många andra länder i skolvärlden och det är knappast betyg i lägre åldrar eller skolk i betygen som får tillbaka dem. Utan en pedagogiskt inriktad upprustning med fler lärare och vuxna människor i skolan.

Istället diskuterar vi lämplig klädsel i skolan...

Uppdaterat En bra ledare i Aftonbladet konstaterar vad jag skrivit ovan, att hårdare krav stimulerar bra elever men att det fungerar motsatt med elever som har problem. Att klyftorna sen ökar i samhället i stort gör att klyftan blir än större för eleverna som är utsatta, som först kommer från utsatta hem och sen får ännu mer prövningar och motstånd i skolan.

Tror fan att det blir svårare för de än vad det varit under flera generationer tidigare. På sikt riskerar det dessutom att påverka att Sverige blir än mer som Europa, att det föds för få barn eftersom samhällets stöd är för litet.

Mer media smp nsk svd svd svd dn exp exp gp


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar