tisdag 5 januari 2010

Ljud som stör

S:t Andreas kyrka i Malmö, från 1959 anklagas för att bullra för högt, vilket stör grannarna.

Att, som rubriken i Sds säger, traditionen att ringa i kyrkorna är tusen år stämmer i princip, även om många av kyrkor som är äldst i Sverige gjordes utan delen med kyrktorn och kyrkklockor.

Men det går inte riktigt att säga att kyrkan i centrala Malmö har någon längre tradition att ringa just där när kyrkan är så relativt ung.

I Sverige  har klockornas huvudsakliga användning under ett antal år hundra år varit att göra folk uppmärksamma på att det är dags att dra sig mot kyrkan till, i synnerhet för de som har längre väg att ta sig. Något som gör att man på de flesta ställen ringer med den största klockan, som hörs längst, vid första ringningen inför en gudstjänst eller högmässa, för att där efter välja en mindre klocka vid de andra ringningarna.

Den poängen finns inte kvar längre med tanke på att det i vårt moderna samhälle är mycket lättare att hålla reda på vad klockan är än vad det var förr.

Jag tycker inte heller att det går att klaga på att folk får skylla sig själva som flyttar in i närheten, inte minst för att det i en större stad som Malmö inte är lätt att hitta bostäder, utan i många fall får ta det man hittar och som finns att faktiskt välja på när bostadsmarknaden är hård att ta sig in på.

Lägg till det att samhället idag inte ser ut som det gjorde igår, då nästan alla hade arbetstid dagtid och sov på nätterna, jämfört med nu när många behöver sova dagtid för att orka jobba obekväm arbetstid.

I mina öron låter det lite överdrivet att ringa "någon gång" varje dag och minst fem gånger på söndagarna.

Varför inte dra ner till lite mer rimliga alternativ, som att ringa de gånger det finns en faktisk förrättning att ringa för?

Mer media sds dag

5 kommentarer:

  1. Skulle vilja kommentera en del av din text!

    "inte minst för att det i en större stad som Malmö inte är lätt att hitta bostäder, utan i många fall får ta det man hittar och som finns att faktiskt välja på när bostadsmarknaden är hård att ta sig in på."

    Efter att ha stått i nästan 3 års kötid, till MKB, eftersom jag enbart kunde tänka mig att bo i Slottsstaden (i Malmö), vet jag inte om just det (ditt resonemang) stämmer in på just den här stadsdelen, som är en av de mer populära i Malmö stad. Jag tror att merparten av dem som bosatt sig här, under senare tid, snarare medvetet velat göra det, än att ha behövt ta vad man kunnat erbjudas...

    /M

    SvaraRadera
  2. Det är fullt möjligt att du har rätt i vad du säger om just detta området. Det kan dock fortfarande gälla enstaka lägenheter och andrahandsboenden.

    Det är möjligt jag minns fel men jag har för mig att det finns några hus nära den kyrkan som på utsidan inte ser ut som om de är så dyra att bo i.

    SvaraRadera
  3. Det är ett par kommentatorer här som skrivit, men som skrivit som anonyma, vilket jag inte vill ha.

    Använd någon form av namn, eller i nödfall en bokstav enbart som den första kommenteranden i detta inlägget gjort, så det går att separera de olika individerna som säger något här :)

    SvaraRadera
  4. Du har lite fakta fel som du borde tittat på innan du kommenterar i din blogg. Kyrkorna ringer med undantag för nyårsafton och när församlingsmedlemmar gått bort endast om de ska ha förättning i kyrkan. Och detta som ett led i gudstjänsten. Det andra är att ja många av de allra äldsta kyrkorna i Sverige saknar kyrktorn som du som bor i Småland vet om. Men om du tittar på dessa kyrkor så har så gott som samtliga klocktorn bredvid kyrkan men eftersom dessa oftast byggdes i trä så är de nuvarande klocktornen inte lika gammla som kyrkorna men klocktorn eller kyrktorn med klockor har funnits i Sverige sedan de första kyrkorna byggdes så traditionen har varit en del av kyrkan sedan 1000 år i Sverige.
    Man kan ju tänka sig att de som inte gillar kyrkans traditioner och vill att de ska ändra dem att dessa inte heller får fira de helgdagar som är religiösa för de är ju en del av traditionen som de inte gillar.
    MVH
    Roland

    SvaraRadera
  5. Den enda uppgiften jag har är den tidningen lämnade i den länkade artikeln, att de ringer någon gång varje dag och minst fem gånger på söndagarna. Är det verkligen så mycket förrättningar där så tycker jag mitt förslag att ringa bara när det är förrättningar också borde ifrågasättas, i synnerhet de ringningarna som inte är i direkt anslutning till förrättningarna.

    Jag har f ö svårt att förstå kopplingen du gör mellan ringning och helgdagar som är religösa. Helgdagarna må ha varit religösa från början, men det är svårt att kalla julen för särskilt religös.

    Det enda jag tycker är att man ska ha förståelse för att människor med andra arbetstider idag än i bondesamhället verkligen blir störda av kyrkklockor och att de inte fyller den funktion de hade innan.

    (Och för sakens skull kan jag tillägga att jag tycker om både traditionen med kyrkklockor och kyrkklockor generellt, men att jag också är så lättväckt att jag vaknat om jag bott nära en kyrka som ringde ofta)

    Det är möjligt att du har rätt om kyrktornen, men jag har förstått det som att det inte var så i alla kyrkor och att de klockorna oftast var dels en enda klocka och dels mindre klockor som hördes kortare väg.

    SvaraRadera