tisdag 20 december 2011

Jul i Gemenskap i Älmhult

Jul i Gemenskap i Älmhult, som körs av Sune Svensson med familj, i år för 16:e gången i rad tycker jag är en fantastisk och engagerande prestation vartenda år, helt enligt julens goda känsla för givmildhet.

I år är den förflyttad från den trånga källarlokalen som AA har tillgång till, till Älmhults Missionskyrka på Linnégatan 8 i centrala Älmhult och till kommunens äldre hus, och en av de vackrare.

Det kan vara värt att konstatera att det inte är en religiös tillställning på något sätt, utan att Missionskyrkan enbart är vänliga nog att låna ut sina större och mer funktionella lokaler och att alla som vill ha ett gemensamt julfirande är välkomna Julafton, Juldagen och Annandagen från klockan 10.00 och att det ska finnas julmat mellan 13 och 16.

Smålandposten skrev en artikel om det hela förra året. Verksamheten har fått stipendier och priser dessutom, som är väldigt välförtjänta, som Hillesgårdspriset (Även Skånskan) och Landstingets Hälso- och friskvårdsstipendie.

Vänsterpartiet i Älmhult är, precis som undertecknad som privatperson, en bidragsgivare till verksamheten. Det här året har jag dessutom tänkt försöka hjälpa till med verksamheten för att göra lite mer nytta än tidigare och jag ser verkligen fram mot det.

Det kan vara värt att påpeka att reklamintäkterna från den här sidan under de senaste åren har gått till Jul i Gemenskap, något som står till vänster om den här texten (+ att jag lagt till ungefär lika mycket till ur egen ficka). Däremot ger de inga större inkomster om man inte klickar på dem och än mer om man väljer att köpa från företagen det gäller, vilket man kan tänka på om man ändå är på väg att handla från dem.

Jag har genom åren fått några påpekande om att det är märkligt att jag väljer att ha bland annat underkläder och sexshoppar.

Underklädeskedjan är inriktad på äldre kvinnor och sexshopparna säljer, så vitt jag vet, inte porr utan leksaker för vuxna människor. Jag har svårt att se något kontroversiellt med någon av sakerna.

Dessutom är det bara att konstatera att de annonserna är de som genererar mest klick och inkomster, vilket för den goda sakens skull gör att de kommer att vara kvar för att inte Svenssons familj ska, som de flesta gånger förut, behöva skjuta till extra pengar ur egen ficka för att få ekonomi i tillställningen.

(Den som har god syn kan dessutom se mig hjälpa till med förberedelserna för Jul i Gemenskap i klippet nedan från TV4:s Sydostnyheter den 20 december 2011 :) )


media dag

Ensamma%20tillsammans%20p%C3%A5%20julafton


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

2 kommentarer:

  1. Nu stängde jag av min AdblockPlus-plugin för den här bloggen.

    Om det är för att ge dig mer reklamintäkter eller för att du gjorde mig nyfiken på sexshopparna får du bestämma själv.
    ;-)

    SvaraRadera
  2. Tackar! Oavsett anledning så blir det för en god sak! :) ska du handla något på ställena här så ger det mer :) Brukar lägga till ungefär så mkt till som bloggen ger ur egen ficka dessutom.

    SvaraRadera