fredag 22 februari 2013

Lön bör man få efter kvalifikation, väl?

I dagens tidning så diskuterar några politiker om Älmhults kommunalråd tjänar för lite, eller inte.

Sorgligt nog verkar alla vara rörande överens om att de gör det.

Även om jag vet att man jobbar många timmar och har mycket resor och övernattning som kommunalråd så är det självvalt och inget jobb man söker och får efter kvalifikation. 

Bara för att tjänstemän och kommunalråd i andra kommuner höjt sina löner orimligt mycket så finns det inget som säger att vi behöver följa efter, och som jag förstått det så har många av de högre tjänstemännens löner, som det brukar bli, höjts med tanke på att de bytts ut. Det är helt enkelt mycket lättare att höja sin lön vid nytt jobb, om man anses ha hög kompetens.

Räknas vi övriga fritidspolitikers arvode ut efter kommunalrådens lön? Då kommer höjningen inte handla om de tusenlappar som rör de tre kommunalråden. Det vet jag däremot inte än, men jag har för mig att så är fallet.

Än värre med  pensionerna. Så vitt jag vet får den som haft inkomst i Älmhult på minst 40% som politiker möjlighet att ta ut pension efter de fyllt 50 år. Det tycker jag uppriktigt sagt är det största slaget mot allmänheten och de som tjänar minst i vår kommun.

Vilka signaler sänder detta till de som jobbar inom omsorgen för låg lön eller skolor som saknar resurser? Inget jag ställer mig bakom och det är något jag kommer att jobba jävligt hårt för att se till att hela Vänsterpartiet ställer sig emot. Ska några ha högre lön i kommunen, så är det inte de som redan har höga löner.

På gårdagens årsmöte för Vänsterpartiet Älmhult bestämde vi oss för att börja med partiskatt. Inte bara för att visa att vi inte är fritidspolitiker för att tjäna pengar. Utan även för att visa att vi tycker vi politiker ska tänka på de som har sämre med pengar och för att se till att pengarna inte hamnar i våra privata fickor, utan där de behövs bättre.

Uppdaterat: Enligt ledarsidan av idag, som skriver om detta i Judaskyssen i Älmhult, så är det som jag misstänkte, man höjer indirekt arvodet för alla under kommunalrådet också, och då blir kostnaden för kommunen någon helt annan än bara några tusenlappar för den ledande politikern. I princip så bör kostnaderna för politikerna öka med 50%, vilket är en hög höjning i ett läge där kommunens ekonomi inte går ihop, skolan blöder och man verkar ha slösat upp en  halv miljon på ett dåligt planerat torg...

Även artikel i dagens Smålandsposten.

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

4 kommentarer:

  1. Nja, man kvaliciefrar ju sig genom att man blir vald av sina partikamrater, och man söker ju sig till positionen i allra högsta mån. Eller hur? Så nog både söker och får man efter kvalifikation.

    SvaraRadera
  2. Gäller det en traditionell tjänst så kan i teorin alla söka den. Urvalet här är begränsat till ett parti, eller möjligen ett fåtal, och där bara några få som är villiga att ta den typen av uppdrag. Det lilla urvalet gör, oavsett vem som sitter vid makten, att risken för att någon annan än den mest lämpade personen får tjänsten.

    Oavsett vad så är det så demokrati fungerar, vilket är okej, men det gör också enligt mig att styrande politiker inte ska få löjligt hög lön.

    SvaraRadera
  3. Lön efter kvalifikation? jag säger hellre lön efter prestation.

    SvaraRadera
  4. Det tycker jag du har en poäng i. Sen är det ju svårt, vad vi än talar om för tjänst, att inte ge någon ersättning/lön alls även innan man presterat något.

    SvaraRadera