tisdag 16 april 2013

Vänsterpartiet vill minska antalet våldtäkter

Vänsterpartiet vill minska antalet våldtäkter

Svar till "Anonym ilsken dejt-våldtagen kvinna" 11.4 i Smålänningen

Jag beklagar att du blivit utsatt för något så extremt som våldtäkt. Jag hoppas att du fått all hjälp du har behövt och att du hade modet att polisanmäla.

Jag beklagar också att du missuppfattade min insändare.

Jag har haft 15 vänner/bekanta som blivit utsatta för övergrepp, så jag har full förståelse för att våldtäkt är ett vedervärdigt övergrepp som man måste agera mot. Jag delar dina åsikter om att samhället ska vara på offrens sida.

Att jag valde statistik att jämföra beror på att sd-politikerna byggde halva sin insändare på orimlig statistik som jämförde Indien och Sverige.

Statistiken fick Sverige att se ut som värsta landet i världen. Den haltar på många olika sätt. Enligt tidigare generaldirektören hos BRÅ, Jan Andersson, beror det på att man räknar på olika sätt i olika länder. Ett exempel är att många länder räknar en gruppvåldtäkt som en våldtäkt medan man i Sverige räknar varje gruppvåldtäktsmans våldtäkt som en enskild.

Sd-politikerna avslutar sin insändare med orden "Sen är ju då frågan varför vi har en så förnedrande plats i våldtäktsstatistiken? Det tål kanske att funderas över..." Jag tror jag inte det finns någon som tror annat än att de syftar på invandrare.

Vänsterpartiet har ingen stenålderssyn på sexuella övergrepp. Vänsterpartiet har bl a fört fram: ökat stöd till kvinnojourerna, att de som utsatts för övergrepp ska få ett juridiskt biträde vid en rättgång, att man ska ha en samtyckeslag, bedriva riktad undervisning mot alla pojkar, självförsvarskurser för flickor i högstadiet, att sexualbrottsutredningar ska bedrivas snabbare samt att skolor och förskolor ska lära ut så att man får ett mer jämställt samhälle.

Vad det gäller självförsvarskurserna, så handlar inte enbart om att kunna försvara sig mot ett fysiskt angrepp, utan även att öka flickornas självförtroende och få dem att våga och kunna försvara sig även verbalt och vara mentalt förberedda i hotfulla situationer.

Det finns forskning som visar att de som klarar sig undan ett övergrepp är i hög grad de som vågar försvara sig och att jämställdhet minskar risken för övergrepp överhuvudtaget.

Jag har inget emot hårdare straff, men av mina bekanta så har det inte varit någon som trott att de våldtäkter de utsatts för inte hade hänt även med mycket hårdare straff. Därför är det viktigt att agera förebyggande mycket mer än idag.

Jerker Nilsson, Vänsterpartiet Älmhult

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar