torsdag 18 april 2013

Varför inte ge förutsättningar som gör att unga vill utbilda sig till yrken som behövs?

Jag har skrivit tidigare om vad jag tycker om Ikeas bidrag till skolan i Älmhult, både i Mer skeptisk än tidigare och Grattis Maxialliansen som blir räddade av Ikea.

Jag är i huvudsak fortsatt positiv, precis som jag sa i radion hos Radio Kronoberg igår.

Men som bl a står att läsa på Radio Kronobergs hemsida, så är det ju inte helt lätt att tro att Ikea inte har någon som helst baktanke eller krav med att bidra med pengar till skolan, utöver att deras anställda behöver en bra skola till sina barn.

Utöver att det är ett dåligt betyg till maxialliansen politik, att behöva bli räddade av ett företag, så kan jag citera mig själv från tidigare inlägg:

Det är lite skrämmande att läsa hur skolverkets jurist uttalar sig om att det inte finns några gränser för hur mycket exponering av företaget som sponsrar som är tillåten... Och att säga att det inte är tillåtet att hamna i en beroendeställning till sponsorn är något jag ser som helt omöjligt att kontrollera, åtminstone till den dagen sponsorn slutar bidra med pengar.

Personligen tycker jag det borde räcka att företagen ser att de får ett bättre och tryggare samhälle för alla, vilket påverkar företagen att göra bättre vinster.


Ett företag som bara vill göra gott kan precis lika gärna lämna en anonym donation.

Smålandsposten skriver idag om att politiker vill rädda hotade utbildningar, och jag förvånar mig över att man inte lyckas saluföra till både föräldrar och elever att det i ett land med över 20% ungdomsarbetslöshet sen lång tid tillbaka är viktigt att välja utbildningar man faktiskt får jobb av.

Till stor del tror jag att det både är politikers och vuxenvärldens fel när det t ex gäller äldreomsorgen. Sen när hörde ni själva något gott om äldreomsorgen vad det gäller bemanning eller löner? Vem vill skicka sina barn till ett jobb med så låg status? På annan del i tidningen idag, som inte finns på nätet, så talar man om hur maxialliansens partier inte vill ge mer pengar till den här delen av Älmhults kommuns verksamhet, till skillnad från oss i oppositionen. Det vore klädsamt om man från borgerligt håll inser att de här sakerna hänger ihop...

Kritiken mot Utbildningsnämnden kommer nu även från revisorerna och frågan är om det nu finns någon instans kvar som inte kritiserar kommunens utbildningsväsende?

Tack gode gud för att vi har bra personal som jobbar häcken av sig för barnens skull.

Den vanligaste synpunkten jag har hört när jag träffat personal inom skola- och barnomsorg är att de behöver bli fler. Tidigare har jag mest hört att de vill ha högre löner. Det tycker jag säger en del om allvaret...

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar