måndag 11 november 2013

När det går dåligt för alliansen blir de Vänsterpartister

Det är tredje fjärde gången på bara ett par dagar som jag noterar att alliansen tar gamla förslag från Vänsterpartiet i rikspolitiken och gör till sina egna. Det om något är ett bra betyg till de frågorna som Vänsterpartiet driver.

Grattis, nu börjar ni driva den politiken Vänsterpartiet har drivit i många år för att den är bra. 

Idag är det de fyra allianspartiledarna som går ut med att det behövs fler tunnelbanestationer och bostäder i Stockholm, något som Vänsterpartiet drivit sen flera år tillbaka...

Det märks att det är val, för ni har haft 7 år på er att försöka lösa problemen med kollektivtrafiken i Stockholm, men först nu har ni vaknat. Det bygger på en tillväxt som redan är gjord och är en satsning som alltså borde gjorts för längesen, om man läser fakta om det hela.

Naturligvis så har man inte alls talat om hur man ska bekosta bygget och med tanke på fortsatta hot om fler jobbskatteavdrag så undrar jag vem som ska få betala? En sak är säker, det är att bostadsbristen kostar miljarder både i Stockholm och övriga landet.

Men det är ju skönt att Reinfeldt verkar ha bytt åsikt sen något år tillbaka...



Som Vänsterpartiets Jens Holm berättar i sin blogg, så förstörs den här påstådda vilja till satsning av Förbifart Stockholm.

Igår berättade Kalla Fakta i Avslag till varje pris om indragen assistanshjälp för funktionshindrade, som är en konsekvens av att kommunerna får lägre statsbidrag än tidigare. Med tanke på att så mycket som ca 20% av en kommuns inkomst beror på statsbidrag, så påverkar lägre statsbidrag utan att tveka kommunernas möjligheter att satsa på de som behöver stöd och det går inte att tala om att man prioriterar skolan, när verkligheten ser annorlunda ut och utbildningar läggs ner.

Men med tanke på Folkpartiets förändring vad det gäller euro, samtyckeslag och friskolor igår och idag, så är det trevligt att se att Vänsterpartiet verkar även enligt er ha haft rätt hela tiden i rätt många frågor.

Kort sagt så visar att det att även om Vänsterpartiet är ett litet parti, att det är viktigt att driva på vidare om den här typen av frågor. Inte bara för att vetenskapen visar att vi har haft rätt, utan för att man lyfter upp frågan så att fler partier nappar på det och att vi får en faktiskt förändring.

Även om jag självfallet vill att Vänsterpartiet ska bli ett betydligt större parti, så är i slutändan det viktigaste ändå ett bra samhälle för alla, och till det behövs det fler partier som delar våra åsikter. Synd bara att det ska behöva ta så lång tid innan ni lyssnar på Vänsterpartiet...

media ab ab ab ab ab ab ab ab ab ab ab ab ab ab ab ab ab svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd smp smp smp nsk nsk nsk skd skd skd skd dn dn dn dn dn

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

2 kommentarer:

  1. Rent praktiskt är det inte heller bra att tvinga alla T-banelinjer genom getingmidjan T-centralen, det skapar problem och leder till att kapaciteten på ev. nya linjer inte kan utnyttjas.

    SvaraRadera
  2. Det håller jag med om. Flera andra städer världen över, oftast dock större än Stockholm, väljer att göra så att man inte har en enda knutpunkt i mitten.

    SvaraRadera