onsdag 22 juni 2011

En ny turistattraktion till Älmhult

Vad spännande att läsa om att det har flyttat hit en ung varghona till vår kommun. Kan man önska sig en ung hane dessutom?

Jag hoppas verkligen att honan får lov att vara i fred för varghatande människor och att alla inser hennes viktighet som bärare av nya och friska gener, som inte alls kommer från de tre vargar som är ursprunget till nästan alla av dagens svenska vargar.

Naturligtvis kliar det i mina fingrar, och antagligen i min kära sambos fingrar också, om att åka till området där vargen ska vara. Men jag är övertygad om att den i själva verket klarar sig bättre helt utan människor, även vi som är välvilliga till den, så det blir till att låta bli...

Den här vargen är, enligt ortens andra tidning, en varg som nästan enbart överlevt på rådjur och borde vara ett mindre hot mot tamdjuren än vad andra vargar har varit i landet. Och jag hoppas det fortsätter så för allas bästa!

En bra turistattraktion kan förhoppningsvis en varg vara ändå!

media smp


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

2 kommentarer:

  1. Det är jättekul om det blir ett nytt vargrevir! Som fårägare är jag såklart rädd om mina djur, men som vargvän (Ylva är ett gammalt fornnordiskt namn som betyder varghona) vill jag att de ska finnas.

    SvaraRadera
  2. Fågelvägen bor den nog inte SÅ långt från era får när jag tänker efter. Och jag känner till att namnet betyder det. Synd att du inte gifte dig med en Ulf ;)

    SvaraRadera