tisdag 12 juli 2011

Ett bra förslag om lärare och sexualundervisningen

Diskussionen kring prataomdet gick het i slutet på förra året, och jag själv har nämnt det hela som hastigast i ett tidigare inlägg.

Vanligtvis så kritiserar jag regeringen och den politiken de försöker driva. Men ibland så tycker jag de får till något mer eller mindre bra och visar att de tar intryck av omvärlden på ett relevant sätt.

Ett sånt sätt är debattartikeln som Sabuni skriver på DN-debatt idag, Lärarna måste bli bättre på att undervisa om sex, där hon bland annat refererar till #prataomdet:


Regeringen kommer under mandatperioden att fokusera på jämställdhet i skolan. Vi börjar direkt med en satsning på tio miljoner kronor på lärarfortbildning nu under hösten.
I vintras uppstod en omfattande nätdiskussion som på Twitter kallades #prataomdet. Människor delade öppenhjärtigt med sig av upplevelser av sexuella övergrepp. Det finns en uppdämd frustration med att trakasserier sopas under mattan. Vuxenvärlden har ett ansvar för att skapa arenor så att våra unga på ett naturligt och avslappnat sätt ska kunna samtala om sex och relationer, men också om gränser, övergrepp och rättigheter.
Skolans sex- och samlevnadsundervisning är viktig ur ett jämställdhetsperspektiv och för att motverka sexuellt våld, sexuella trakasserier och annan kränkande behandling. Det blir snävt att endast behandla sex och samlevnad som en del i biologiämnet. Frågor som rör kön och sexualitet bör diskuteras i en rad andra ämnen i skolan. Därför är ämnesintegrerad sex- och samlevnadsundervisning en viktig del i den jämställdhetssatsning på skolan som genomförs under hösten.
Insatser ska göras för att utveckla och integrera innehållet i sex- och samlevnadsundervisningen i relevanta ämnen såsom samhällskunskap, historia och religion, utöver biologi. Detta ska bland annat ge lärarna verktyg för dialog och reflektion. Frågor som rör HBTQ ska uppmärksammas.
Förutom sex- och samlevnadsundervisning behövs ytterligare åtgärder för att bryta den bristande jämställdheten i skolan. Delegationen för jämställdhet i skolan beskrev i sitt slutbetänkande (SOU 2010:99) betydande skillnader i hur flickor och pojkar som grupp klarar av och upplever skolan.
Att ge det hela mer uppmärksamhet i fler ämnen avlastar inte bara specifika lärare, utan ger även större möjligheter att väva in sex- och samlevnad, och kunskaperna kring det, i betydligt fler ämnen, eftersom det är ett ämne som går igen i många andra delar av livet än just i natur- och biologiundervisningen.

Det behövs med tanke på den anmälningsvåg av sexualbrott som kommit i kölvattnet av Assange som visar, utan att ta ställning i det fallet, att man inte måste vara en renodlad "badguy", med vissa synliga förutsättningar, för att misstänkas för sexbrott.

Annat är det med regeringens politik kring ekonomi och jobb, som fungerar bäst i fantasin...

En viss tröst är att det i vart fall varit många annonser för jobb under förra året, vilket visar på att det finns fortsatt efterfrågan på arbetskraft.

media svd svd svd svd svd svd svd svd ab ab dn dn dn dn  hd gp gp gp gp dag



Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

3 kommentarer:

  1. Jerker, till det får läggas en ökad tydlighet och stringens i läroplanen när det gäller de här frågorna. Det behövs. Vi lämnar tonåringar att reda ut svåra saker på egen hand i allt för hög grad.

    SvaraRadera
  2. Det håller jag med om att vi gör och säga vad man vill om internet men det är inte lätt att hitta vettiga svar bland alla dåliga när man kommer till ämnet sex.

    SvaraRadera
  3. Hej Jerker,

    Tror du skulle gilla min nya bok: "Det kåta hjärtat?" (skickar den gärna till dig i pdf-version, till din adress på vänsterpartiet?) och faktiskt även min förra bok "Jobbigt - så funkar jobbSverige" med anledning av vad du skrivit om regeringens s k jobbpolitik. Hör av dig till mig skickar jag :).
    Må gott!
    Paula.b.jacobsson@gmail.com

    SvaraRadera