tisdag 9 augusti 2011

Vänsterpartiet rör sig framåt!

I den här bloggen har jag i till stor del varit kritisk mot Lars Ohly. Inte särskilt mycket sett till hans faktiska politiska gärning, som på många sätt har varit bra och underskattad. Någonstans så har han lite otur, som kommer in som partiledare efter Gudrun Schyman, som varit partiledare under en period när Vänsterpartiet varit som absolut med populär någonsin historiskt sett.


Inte minst under den gångna valrörelsen så tyckte jag att han gjorde bra ifrån sig, exempelvis under diverse debatter och framförallt under ett mycket bra tal i Växjö i september 2010 och ett kort tag senare med de rödgrönas turné som också landade i Växjö. Vid båda tillfällena så visade han upp en förmåga att hålla retoriskt bra tal som ytterst få svenska politiker har haft någonsin.


Ett av de största problemen med honom var att han envisades mycket längre än nästan alla andra att hålla kvar vid att kalla sig för kommunist.


Oavsett vad man lägger in i det uttrycket så går det inte att komma ifrån att de flesta sätter ett likatecken med hur Sovjetunionen var ordnat och så vill mig veterligen ingen från Vänsterpartiet ha det.


Ett av de andra problemen var att han tyvärr var lite för envis vid sin post som partiledare. Han borde avgått redan efter valet 2006 och det hade till och med varit bättre att han gått ut lite tidigare med att han avgår än vad han gör nu. Mitt eget Vänsterpartiet i Älmhult var först i landet med att ge uttryck för åsikten att Ohly ska avgå.


Som jag förstår det så har det kommit rätt många hårda påtryckningar både från den övriga partitoppen och även underifrån. Vid ett av tillfällena jag var och lyssnade på Vänsterpartiets Framtidskommision, så berättade personen ifråga från Framtidskommissionen, att ett delat partiledarskap på två språkrör och att Ohly borde avgå var de absolut två vanligaste ämnena att ta upp i de distrikten de hade varit i tidigare.


Tidigare har inte Ohly visat någon som helst vilja att ha tagit sig åt av kritiken, samt var emot delat partiledarskap, men nu verkar kritiken blivit så massiv att den inte går att undvika en avgång.


Oavsett vad så har man varit partiledare i tio år och över så många val som Ohly så borde man avgå. Har man dessutom inte förbättrat siffrorna alls så finns det inte något annat beslut att ta.


Precis som Lars Ohly själv sa under sin korta presskonferens så har också många bra saker hänt under hans ledning. Partiet är mer enat än tidigare och det är mer arbete på gång som jag hoppas kommer att märkas och göra skillnad i politiken, något som även Jonas Sjöstedt är inne på i sitt blogginlägg idag.


Jag önskar Lars Ohly all lycka i framtiden och ser fram mot intressanta diskussioner och debatter om inte bara hans efterträdare, utan om det också ska handla om, politik.




Än så länge så är det tre personer som trätt fram som kandidater till partiledarposten i Vänsterpartiet. Jag tycker oerhört bra om alla tre och tror att alla kan passa som kandidater till jobbet.


Hans Linde är oerhört duktig på allt som rör utrikespolitiken, och är idag Vänsterpartiets utrikespolitiske talesman. (Intervju i SvD)


Jonas Sjöstedt är oerhört kunnig inom EU-politiken och nästan en tredjedel av de röstande på Vänsterpartiet i Västerbottens läns valkrets valde att personkryssa in honom. (Intervju i SvD)


Ulla Andersson är den sista av de som så här långt anmält intresse för partiledarposten och hon är ledamot i finansutskottet samt finanspolitiskt talesman för Vänsterpartiet. (Intervju i SvD, där jag kan lägga in en brasklapp om att hon ändrat sig och är för delat partiledarskap, till skillnad från när intervjun gjordes).


Den sista kandidaten som ofta och under många år har nämnts som möjlig partiledare är Josefin Brink, som jag själv hållit som en av mina absoluta favorit till den här posten. Hon är oerhört duktig på arbetmarknadsfrågor, vilket är en fördel i tider som dessa med FAS 3 och arbetslöshet, samt sjukskrivna som tvingas ut i arbete de inte klarar av.

Jag har träffat henne vid ett tillfälle, på Årskonferensen för Vänsterpartiet Kronoberg 2010, och då sa hon mycket tydligt ifrån att hon inte var intresserad av partiledarposten.


Nu när Ohly aviserat sin avgång så hoppas jag att hon ändrar sitt beslut, så vi har både två bra kvinnor och två bra män till posten som partiledare, den kanske viktigaste posten inte bara i Vänsterpartiet, utan i övriga partier också.

För oavsett vad man tycker så har inte Ohly dragit folk via sin person i en tid när partiledaren som person är viktigare än någonsin. Bortsett från att jag tycker det är olyckligt, eftersom det borde vara partipolitiken som är viktigast eftersom vårt parlamentariska system ser ut och är uppbyggt som det är, så visar det att att utan en populär partiledare är det svårt att dra några röstande utöver de som ändå alltid röstar på ett och samma parti.

Det är jag övertygad om att Vänsterpartiet kommer att få nu och det gör att politiken i sig får en chans att till fullo blomma ut!

Det behövs verkligen ett alternativ till Marknadens monster som har löpt amok utan kontroll, prioriteringar som drabbar de mest utsatta och för den osäkra framtiden.

Uppdaterat Jag vet inte om det varit planerat sen länge, men det ser ju onekligen ut som en tanke att Ulla Andersson och Jonas Sjöstedt skriver en utmärkt debattartikel ihop om att man ska sluta subventionera bankernas spekulation. En perfekt början på ett delat partiledarskap mellan Ulla och Jonas!

Läs även Ohlys ledarskap betyder sju förlorade år och fem förlorade val av Stig Henriksson, Josefin och Jonas ni behövs för att bryta kräftgångenEn epok går i graven - Lars OhlyLars Ohlys avgång kanske kan ge Vänsterpartiet en nystartKlokt av Lars Ohly att inte ställa upp till omvalLars Ohly ställer inte upp till omval och Stort tack för allt dit slit Lasse.

media ab ab ab ab ab ab ab ab ab ab svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd dn dn dn dn dn dn hd hd hd hd hd hd exp gp gp gp gp gp gp gp gp gp gp gp gp dag dag dag dag dag dag skd nsk sr sr sr svt svt svt svtd smp exp exp exp exp exp exp exp exp smp smp skd


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

7 kommentarer:

  1. Nu är jag inte så mycket vänster, men av de kandidaterna som ska kandidera känner jag bara till Jonas Sjöstedt. Av någon anledning har jag alltid gillat att lyssna på honom och funnit honom ganska vettig. Han ger ett trovärdigt intryck.

    SvaraRadera
  2. Stig Henriksson skrev om Ohlys ledarskap på Newsmill. Kommentar #10 får in en fullträff då skribenten menar att vänstern blev invaderat av akademiker med vänsterradikala åsikter under slutet av sextiotalet. Efter det blev fokus på frågor som vänsterväljare egentligen inte har något intresse av. Vem bryr sig egentligen om "jämlikhet" då den koncentreras på höga statusposter? Vem har egentligen intresse av HBT och asylfrågor?

    Vänstern flyttade för mycket av diskussionen till den typen av frågor och tappade trygghetsfrågorna till de borgerliga partierna. De kunde nu tolka dem till "lön för mödan" och "bort med understödstagarna".

    Det hade vänstern inget riktigt bra svar på utan fick lita på ett uppskruvat tonläge i stället. Ett exempel är när Ohly i riksdagen mer eller mindre skrek om att alliansen "vill öka klyftorna".

    Vänsterns ena möjlighet är att återgå till sina kärnfrågor men risken är att de nu finns och alliansen och SD.

    SvaraRadera
  3. Snyggt!

    ...men hur 17 kan vi få Josefin att ställa upp?

    Jag anser f.ö. att ett delat ledarskap med Jonas och Josefin vore det bästa för partiet!

    ...den mer färgstarka Josefin kompletterar bättre den lite tryggare Jonas. Tillsammans kan de bättre täcka in väljarnas preferenser. Som politiker och debattörer så är alla kandidaterna starka, så det är inte där styrkan hos mina favoriter ligger utan i själva uttrycket.

    SvaraRadera
  4. Varg - Jag instämmer!

    Nilsson - Jag vill nog påstå att jag till viss del håller med Henriksson, men å andra sidan så är t ex HBT-frågor en kärnfråga som jag ser det.

    SvaraRadera
  5. Nebbiolo - Jag vet inte tyvärr men jag hoppas hon ändrar sig! Det var hårt tryck på hennes Facebooksida såg jag :)

    SvaraRadera
  6. Sånt här är alltid spännande för alla politiskt intresserade oavsett partifärg. Jag är tyvärr dåligt insatt i vänsterpartiet då man sällan hör någon annan än partiledaren. Ska bli kul, spännande och för min del också skönt att få höra någon annan än Ohly. Och att ni inte passar på att profilera många fler än bara partiledaren framöver?

    Kom att tänka på det nu faktiskt, ja kan inte namnge någon vänsterpartist bortsett från Ohly (och dig förvisso, kanske nån Ulla också). Varför är det så?

    Nu är jag iofs inte vare sig rätt person att rådfråga eller kan ses som speciellt objektiv, men jag tror V gör helt rätt att byta partiledare, för eran del alltså. Ett starkt vänsterparti vill jag ha endast av den enkla anledningen att politiken blir så oerhört mycket mer intressant med starka ytterligheter. Jag har alltid gillat att V har varit så konsekventa, även om jag sällan håller med i vad ni tycker. S ger mig dåliga vibbar som ständigt vänder kappan efter vinden.

    SvaraRadera
  7. Jag tror det beror på media för jag upplever att det är det samma med övriga mindre partier, i synnerhet i opposition.

    SvaraRadera