lördag 13 mars 2010

Års- och Valkonferens i Växjö




Idag var det Års- och Valkonferens i Växjö för vänsterpartiet i Kronobergs län, vilket var första gången för min del, med besök av Josefin Brink, som är ledamot i riksdagen, arbetsmarknadutskottet och partistyrelsen och av Eva-Britt Svensson som är ordförande i utskottet för kvinnors rättigheter och jämställdhet mellan kvinnor och män m m i EU-parlamentet. (Bilden ovan är på Josefin och Eva-Britt)

Eva-Britt var, som jag uppfattade det, enbart som besökare eftersom hon bor i Växjö när hon inte är i Bryssel, men Josefin däremot höll en dryg timmes lång föreläsning (kanske man kan kalla det för?) och tog upp en hel del om det pågående arbetet inför valet och om hur det rödgröna samarbetet går.

Hon tog upp ett antal bra saker:

Arbetslösheten har under alliansens regeringstid stigit mer i Sverige än i alla andra länder inom EU, utöver "katastrofländerna" Irland och Island.

Att V är nöjda med det rödgröna samarbetet så här långt eftersom man fått igenom mer än väntat, vilket i och för sig gör att man närmar sig någon form av motgång...

En bra uppgörelse var om att satsa på rehab av sjuka, som jag har nämnt tidigare, istället för att ha kvar utförsäkringen, vilket självfallet är en mer human och på sikt bättre lösning eftersom utförsäkring sällan löser sjukdomar.

Ytterligare en bra sak, som jag också skrivit snabbt om tidigare, hon tog upp var att de fått igenom att utvidga rot-avdraget att även gälla hyreshus och miljonprogram, där det antagligen är där det gör mest nytta och behövs bäst, jämfört med oss med enfamiljshus.

Hon tog även upp hur regeringen strypt slopar investeringsstödet för hyresrätter, vilket naturligtvis fått den byggnationen att avstanna totalt, trots att just hyresrättet är det som behövs bäst, inte minst i storstäderna för de som inte har miljoner att lägga i sin bostad.

Ett förslag, som jag inte uppfattade som var något som gått igenom hos alla parter, var att försöka minska ombildningarna av hyresrätter till bostadsrätter, genom att inte tillåta försäljning av hyreshus till underpris, utan försöka få dem att säljas till marknadspris, vilket borde vara en självklarhet, i synnerhet när det gäller den skattefinansierade allmännyttan. Varför skänka skattepengar till andra människors vinster på bostäder?

Arbetsmarknadspolitiken berörde hon bland annat med att man ska ta bort perioden på 90 dagar som en arbetslös ungdom behöver vänta för att få praktik som finansieras via arbetsförmedlingen, vilket naturligtvis är oerhört onödigt när det handlar om människor som själva letat upp praktik som kan ge jobb. (Personligen tycker jag alltid att det ska ställas krav på arbetsgivarna att verkligen anställa om de inte mycket väl kan motivera varför de inte vill det, och de ska få mycket svårare att få praktikanter där efter).

Det sista jag och mina snabbt nedklottrade anteckningar ger mitt minne nu var att hon berättade om hur V vill höja pensionerna indirekt för de som är fattigast och har lägst pensioner genom att höja grundavdragen och att inte låta någon ligga under 10 000 kronor i pension, som jag ser att en vänsterpartist från Göteborg skriver om mer utförligt (och tidigare skriver andra vänsterpartister om att pensionssystemet helt måste göras om)

Fast jag undrar verkligen om det hade gått att vara riktigt lika positiv, vilket inte hade nått någons öron under konferensen, efter att Sahlin verkar tycka att LAS-undantagen kan vara kvar? Fackförbunden inom LO borde koka av ilska och frågan är om de inte borde närma sig V i fortsättningen eftersom S plötsligt inte känns så fackföreningsvänliga längre? De borde inte vara lika lätta att skrämmas av Lars Ohly som uppenbarligen stackars Björklund är på folkpartiets konferens..

Att LAS, som riskerar att skrämma bort både politiskt- och fackligt aktiva, som behöver och har rätt till ledighet, är att skada sina egna intressen, eftersom det självfallet behöver representanter från de som är anställda hos småföretagare också. Även om det nu stämmer att andra frågor är viktigare, så har jag svårt att se att denna frågan är så oviktig, eftersom människors tystnad inte är oviktig.

Själva val- och årskonferensen i sig gick ungefär som väntat och det var inte mer än några enstaka frågor som vållade någon form av diskussion och debatt, varav någon i det närmaste gick att beteckna som en spetsfundighet.

Det lustigaste var nog att jag under lunchen hamnade vid samma bord som bland annat Josefin och att diskussionerna där handlat om allt annat än politik. Bland annat om fladdermöss, som vi båda hyser en viss fascination om, som jag bara sett på nära håll en gång i mitt liv.

Själv hamnade jag, som jag skrev om tidigare, på femte plats på landstingslistan och ska vara med partigruppen i fortsättningen inför diskussionerna om landstingsfrågorna, vilket jag definitivt tycker ska bli intressant, även om jag håller med Värmby som kallade det för ett glömt val. Vilket egentligen är konstigt eftersom sjukvårds- och de allmänna färdmedelsfrågorna inte bara handlar om mycket pengar, utan även om oerhört viktiga frågor för väldigt många människor.

Tanken var att jag skulle tagit en hel del foton, men eftersom jag i vanlig ordning inte riktigt hade hjärnan med mig så glömde jag att ta med mig extra batterier, så efter andra fotot så dog kameran och det var mer på någon högre makts försyn som jag kunde starta om kameran igen och ta ytterligare något foto innan den la av igen. Vilket gjorde att jag tog mycket få foton innan slutet på det hela. Bilderna nedan var i varje fall de bilderna som blev bra nog att använda.

Uppdaterat Även Vänsterpartiet Södra Småland och Vänsterpartiet Växjö skriver om konferenserna.

Uppdaterat 2 Även Smålandsposten skriver om konferenserna och Brinks besök, naturligtvis under en rubrik för att få det att låta som stora inre stridigheter: RUT-splittrar Vänsterpartiet. Som Josefin säger i intervjun så är det sannolikt inte många fler än de bakom insändaren som är för rut-avdraget. Efter senaste dagarnas diskussion och vad som framkommit så borde även de här fem vara omvända... Läs mer om det i Rut-avdragets lögner fortsätter.





Mer media dn sds kb exp svd kvp hd gp gp dag smp

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar