måndag 21 november 2011

Svar på insändare

Svar till Kicki Svensson 21.11, som i sin tur är ett svar på den här insändaren.

Det var lite trist att höra att Kicki Svensson inte verkade menade allvar med sin inbjudan, utan enbart försökte ge perspektiv. Själv tror jag vi har en del gemensamma åsikter, trots allt, och jag delar din uppfattning om att politiska beslut ska följas av ekonomiska resurser att följa upp besluten med och att stängsling av får och för rovdjurens existens måste få mer resurser.

Jag betvivlar inte alls att Svensson är mycket bättre än mig, med lätt fumligt handlag, på att stängsla för får. Däremot tror jag att hon hade kunnat lära sig mer om rovdjursstängsling om hon vågat komma med under helgen som var. Annars tror jag inte hon hade nämnt höjden på stängslen, som givetvis följdes, utan varit medveten om att det är neråt som är det viktigaste för vargen, för att den hellre kryper under stängsel än hoppar över, vilket gör att min inbjudan självfallet står kvar tills nästa stängslingstillfälle.

Det är skattepengar som borde betala både stängsling och de skador som älgen orsakar och jag tycker det är på sin plats att man från regerings- och riksdagshåll tar beslut som är mer sammanhållna för hela Sveriges vilda djurfauna och naturflora. Mindre älgskador, hur man än minskar dem, ger mer pengar över till en vettigt rovdjursstam.

Dalademokratartikeln jag hänvisar till är lätt att leta upp på deras hemsida, om man vill. På Länsstyrelsen Dalarnas sida som Svensson hänvisar till så hittar jag ingenting om kor som vargen har tagit i Malung. Däremot om vargar som visar intresse för bl a hundar, vilket inte kan vara någon nyhet att de gör, med tanke på att de är artfränder.

Jerker Nilsson, Vänsterpartiet Älmhult


Läs gärna även En fin helg med rovdjursstängsling.


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar