onsdag 11 januari 2012

Vad skattesänkningarna ger i slutändan

Instämmer för en gångs skull med ledarsidan hos SvD.

Däremot hoppas jag att både skribenten och andra inser att all infrastruktur, t ex både järnvägar och vägar, får stå tillbaka för skattesänkningar. Ser man till hur alliansen styrt Sverige sen 2006 så ser man att det här är ett medvetet val eftersom det inte finns pengar till bättre vägar och järnvägar.

Med tanke på de låga satsningarna på järnvägarna så kör folk hellre bil så man vet att man kommer fram.

Jag själv var i slutet på november ett bra exempel på det. Som fick avbryta min resa i Alvesta, efter en station efter att ha hoppat på i Älmhult, till Örebro och åka tillbaka och istället köra 70 mil bil t o r för att ta mig fram och tillbaka till det möte jag skulle på.

Mitt anslutande tåg var en dryg kvart försenad till Alvesta, men tåget jag skulle byta till väntade inte på mitt tåg utan körde hellre eftersom det var två olika bolag som körde och det bolaget jag bytte till inte ville bli försenat.

Alltså är det även avregleringen av tågen som fungerar mycket illa.

Och då har vi ändå inte nämnt det som är ännu värre, och riskerar att sudda ut Kristdemokraterna, som får hantera mycket av det ökade utanförskapet i form av utslagning som ligger på Maria Larssons bord tack vare hennes roll som folkhälsominister.

Men det går ju med statistik att få se allt att se bättre ut än vad det är, för sover du i tält så räknas du inte som bostadslös...

Jag glömde en sak, och kan citera direkt från ledaren i dagens GP, som jag önskar att ledarskribenten m fl läser:

"Uteliggarna har enligt rapporten minskat drastiskt, från 950 till 280 personer. Med Socialstyrelsens definition är det människor som ”sover utomhus eller i offentliga utrymmen”. De som bor i tält eller husvagnar räknas inte som uteliggare. Men att bo i tält eller i en ofta gisten husvagn utan värme är inte att bo inomhus. Det borde utredare på Socialstyrelsen förstå – även med utsikt från skrivbordet.Räknas de som bor i tält och husvagn ökar antalet uteliggare till 580. Men också det är en förrädisk siffra. I hemlöshetsstatistiken ingår inte barn under 18 år, inga EU-medborgare som bara befinner sig i Sverige och inga papperslösa invandrare från länder utanför EU. Hemlösa EU-medborgare och papperslösa redovisas inte eftersom de saknar rättigheter. Men därav blir de inte mindre hemlösa. Det samma gäller hemlösa barn. De finns vare sig de räknas eller inte.
Exakt hur många som är så hemlösa att Socialstyrelsen inte ens försöker räkna dem är det av naturliga skäl ingen som vet. Men som fattigdomsproblem är det betydande.
I Göteborg redovisas 3 302 hemlösa. Av dessa räknas 717 till gruppen mest akut hemlösa (”Situation 1”). Här ryms uteliggare, men också de som bor i tält, i husvagn, på härbärgen och i andra så kallade korttidsboenden. På gatan som obefintliga lever ... ja hur många?
Lisbeth Fäldt har många års erfarenhet som frivillig fältarbetare på Göteborgs gator. Nu arbetar hon för Franciskushjälpen med hemlösa som inte finns i någon statistik.
– Hur många? Det är en jättestor grupp. Själv har jag kontakt med mellan 40 och 60 personer. Säg drygt 40 så överdriver jag inte. 90 procent är romer, EU-medborgare som flytt från fattigdom. Hälften är barn under 18 år.
Alltså barn för vilka FN:s barnkonvention borde vara ett skydd, men inte är det."

Det blir med andra ord även de mest usatta som får ta smällen när vi förväntas äta mer på McDonalds och liknade restauranger på grund av den sänkta moms som just snabbmatsrestaurangerna är några av få som kommer att följa regeringens uppmaning om att anställa fler och sänka priserna. Istället väljer flera att ta ut den gamla momsen och tjäna mer pengar...


På det lokala planet är det mer eller mindre likadant, med besparingar där det slår som hårdast, här för att hålla Kronobergs lägsta skattesats till gagn för de som redan har det bäst...

media ab ab ab ab ab dn dn hd hd smp smp smp smp exp exp exp exp gp gp skd skd gp kvp 



Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar