söndag 23 februari 2014

En bättre lagstiftning för tryggare jobb är bättre

När jag gick i 9:an så röstade jag i det skolvalet på Miljöpartiet, men sen jag blev vuxen och fick rösta i riktiga val så har jag enbart röstat på Vänsterpartiet.

När jag läser nyheten om att MP vill ha jobbkoll på schemat, så förstår jag precis varför så var fallet. De inser inte problemen med att skjuta över något så komplicerat som lagstiftningen och reglerna, som varierar beroende på avtalsområdet/typ av jobb, blir svårt att följa och ha kolla på för varje enskild individ.

Bättre är att satsa på att faktiskt förändra arbetsmarknaden till det bättre. Det är alltså viktigare att ha en välfinansierad välfärd, så att man har råd att anställa efter vad behovet är, inte för att hålla nere skatterna.

Eller att skapa regler som gör att man inte kan utflagga anställda, oavsett om det är flyg det gäller med människor från långt iväg, eller utländska lastbilschaufförer som jobbar utan kontroll eller valfri verksamhet där verksamheten själv inte anställer längre, utan hyr in människor från bemanningsföretag.

Det skapar inte bara ett otryggare liv för de anställda. Utan även för de som möter de som jobbar under pressade förhållanden, både ekonomiskt och trygghetsmässigt. Någonstans måste tryggheten gå först. Det skapar mer hälsa och bättre möjligheter till ett bra liv för även de som mer indirekt möter de som utför de här tjänsterna.

Till sist en liten kul nyhet till alla som är troende "twitterister"... Att vara stor på Twitter är inte det samma som att man får många röster. Snarare tvärtom tycks det som...

Det förvånar inte mig. Läser man vidare och tittar på statistiken lite noggrannare i länken som finns i Facebook populärast, men twitter och Instragram knappar in, så konstaterar jag att det är 2% av befolkningen som använder Twitter dagligen och 4% som använder det minst en gång varje vecka. Var än väljarna finns så inte är det främst på det överskattade Twitter... (jo då jag finns där också ändå :) ) De jag ser mest av där är de som redan har sin åsikt bestämd, dessutom..



Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar