Nu har det inte läckt ut exakt hur uppgörelsen ser ut, men med tanke på hur allianspartiernas hysteri kring betyg från föreskolan, i vissa debattörers fall, så lär det ligga mycket långt ifrån vad både jag och Vänsterpartiet anser är lämpligt.
Vad värre är att det dessutom finns ett antal pedagogiska experter som håller med oss, men frågan är varför man ska lyssna på experter? Det måste ju klassas som flum och vara förbjudet...
Precis som Rossana Dinamarca skriver i dagens svenskan, under rubriken S släpper kravet på rättvisa betyg, så måste man ha betygskriterier för alla steg i det nya betygssystemet.
Det vore istället bättre att satsa på de killar som skiter i skolan på grund av machoattityden som råder hos allt för många, för deras framtid med jobb är allt annat än ljus. Eller alla övriga problem, som ofta stavas brister i antalet lärare per elev. Men så fort det kostar pengar så tycks konstant skattesänkningar vara viktigare...
Läs även Röda Malmös Segregerad korvstoppning:
Den allt större tonvikten vid betyg och kontroll leder bort från skolans väsentliga uppgift och skapar en allt mera fyrkantig uppfattning om vad kunskap är. Mycket tid och resurser förslösas på att visa upp yta, medan allt mindre tid blir över för pedagogik.
Det är ingen lyckad "utveckling". Särskilt som den också paras med ständiga nedskärningar i kommunerna, med skolklasser med allt för många elever och för få utbildade vuxna i skolan. Och inte att förglömma, vi har fått ett privatskolesystem som segregerar skolan och driver fram betygsinflation och klyftor mellan människor.
Uppdaterat Läs även vad Vänsterpartiet säger ifrågan via My Newsdesk.
Mer media svd svd ab ab ab dn exp exp hd hd gp skd smp
Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!
instämmer!
SvaraRaderaFramförallt måste man in med många fler manliga lärare som talar killarnas språk och som inte ger tjejer bättre betyg vid motsvarande prestation. Japp så är det, kolla vad Skolverket skriver.
SvaraRaderaKurt
Om det nu du säger stämmer, hur tror du att du ska få in manliga lärare?
SvaraRaderaVänsterpatrasket vill ju som bekant helt och hållet avskaffa betyg, så kritiken från det håller är enbart komisk.
SvaraRaderaDu får läsa på bättre, Vänsterpartiet är för betyg fr o m årskurs 9. Personligen kan jag möjligen tycka att det spelar mindre roll om det kommer då eller i årskurs 8, men tidigare än dess finns det inte någon poäng med betyg. Då finns det mycket mer saker som är viktigare att satsa på som påverkar mer.
SvaraRaderaHej,
SvaraRaderabra ideér från mig som borde bli vänsterns politik:
- Alla fotbollsmatcher slutar oavgjort 3-3 tills killarna och tjejerna fyller femton år
- Alla filmrecensioner görs i två upplagor en för de under femton där alla film och teaterföreställningar får betyget 3 på en femgradig skala men där slutet på texten måste vara positivt så alla upplever det som 3 plus. Sedan kan vi ha en inloggningssida för de över femton där de riktiga omdömena finns
- Alla omröstningar och val i de politiska ungdomsförbunden före femton slutar alltid med att alla får en röst och blir ordförande - kommer även skapa ett bra CV för alla upp till femton år
Snälla vi måste förstå att barnen vet vad det blir i fotbollsmatcherna, de vet var de ligger till i Skolan - bättre att vara öppen med att samhället bygger på att vi jämförs.
//Peter A
Hej Peter
SvaraRaderaDet var riktigt dåliga jämförelser.
Vad det gäller fotboll, hockey och andra lagsporter så är de, med några få undantag, uppdelade så att ALLA ska få spela lika mycket upp till 14-15 år. Ingen döms ut som dålig och får sitta på bänken, även om de inte är bäst i laget. Så var det inte när jag var ung och man insåg att de skrämde bort folk från sporterna i förtid, för att många kan ändra sig när de blir äldre, inte minst i samband med puberteten.
Filmer görs av vuxna människor och går inte att jämföra överhuvudtaget...
Antalet aktiva i ungdomsförbunden som är under 15 är extremt få.
Om det är så som du säger att de redan vet var de ligger, vad ska vi då ha betygen till, innan möjligen inför gymnasieintagningen?
När ska du och andra inse att tidiga betyg riskerar slå ut de som är mindre bra så att de tappar intresset, precis som inom lagidrotten där man har bättre pedagogiskt tänkande än i skolan?
En annan sak som är sorglig är att det antagande som Björklund (och så många andra)gör om att fler betygsteg = mer "rättvisa" inte granskas mer. Är det verkligen ingen som reflekterar över att rättsosäkerheten faktiskt ökar (att risken att två elever som kan "lika mycket", men som har två olika lärare, får olika betyg ökar)?
SvaraRaderaMånga, inklusive vår utbildningsminister, verkar missat att man numera "bedömer" kunskap, inte "mäter". Då finns det en gräns för hur många betygssteg som är rimliga. Alla som tycker detta är "flummigt" är, ironiskt nog fast i 1970-talets s.k. flumskola", vars kunskapsyn mer liknade den Björklund drömmer om.
Tack för bra blogg
/sporadisk läsare
Paula - Tack för berömmet!
SvaraRaderaJag har missat att skriva om att rättsosäkerheten ökar, men har sett att några andra har gjort det. Jag instämmer med att det verkligen känns som att Björklund går baklänges.