söndag 26 december 2010

Omtanke är viktigt

Två artiklar som tangerar ordet "omtanke" får mig att fundera.

Debattartikeln Patientmakt ska stärka psykiatrin, kan låta bra och fullt av omtanke när patienter får välja vårdgivare.

Men som många påpekar så är det inte valfrihet, utan kontinuitet och resurser som behövs. Resurser som inte bara innebär medicinering, vilket är billigt för landstingen, utan som också innefattar personlig kontakt med levande människor med rätt utbildning.

Missförstå mig inte, jag är mycket väl medveten om att ca 500 människor mindre per år tar livet av sig sen lyckopillerna infördes.

Men deras grundtanke var att de skulle kombineras med lämplig typ av samtalsterapi. Den typen av kontakt är fortfarande svår att få och är naturligtvis det som det ska satsas på innan man ger möjligheten för företag att tjäna pengar på sjuka människor.

En annan typ av verksamhet är den i Älmhult, där man har Jul i gemenskap, som ordnar julfirande för människor som är ensamma och det är rörande att läsa om den tidigare alkoholisten konstatera att det var människor ska vara tacksamma för att han blev alkoholist så att han kom på tanken att den här typen av verksamhet kunde startas.

Jag är som bekant inte överdrivet förtjust i privat sjukvård. Men det är inte det samma som att jag är emot initativ som är gjorda och utförda av privatpersoner.

Det här är en typ av exempel på verksamhet som jag inte är säker på att det blivit bättre än det är om så kommunen hade skött det, utan jag är övertygad om att de som håller i det hela gör det bättre och med mer värme än någon annan hade klarat av att göra det, just för att de gör det hela av god vilja och inte för att tjäna pengar på det.


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar