söndag 26 december 2010

Ett bättre år nästa år?

Jag hoppades i mitt julaftonsinlägg att jag skulle slippa skotta mig genom, och den önskan uppfylldes nästan. En timme på morgonen, och relativt lättskottad snö, var det enda som behövdes göras för att jag skulle kunna gå vidare med resten av jobbet den dagen, som var inomhus.

De få mil jag behövde köra för jobbet och julfirandet klarade jag rätt lätt av också, och jag är så glad och tacksam över att jag bodde på rätt ställe, så att jag inte fick fira jul i en snödriva, som många andra tycks ha fått göra, under vad som blev det kallaste december på över 100 år.

Sen så tycks problemet återkomma för de som vänder hem efter julfirandet, om de bor på ställen som blir utsatta för ännu mer snö. Möjligen är det en liten tröst att det inte blir södra Sverige igen, men med tanke på hur länge det snöade förra året, så är jag inte alls säker på att det är slut än...

I övrigt är jag oerhört nöjd med  julen för egen del, både med de trevliga förrättningarna att jobba på, med julklapparna, sällskapet och all den goda maten.

Det enda som jag önskar kunde ges i högre utsträckning var mer medkänsla med de som behöver det, och det är min önskan inför det nya året.

En annan statsminister än den vi har idag och en annan ordning än den som prioriterar att vi enbart ska tänka på mer och dyrare julklappar, som i slutändan ger ett lågt människovärde, där den lägsta prioriteringen konstant gäller de grupper som är mest utsatta, som barn, sjuka och gamla.

Kanske kan det bli ett bättre år, på alla plan både vad det gällde mig personligen och Sverige i stort, nästa år? Det tror jag inte riktigt på själv...

Jag läser Anna Dahlbergs spådomar inför nästa år och jag undrar om hon har rätt i så många saker? Att sossarna får ännu en partiledare som inte fungerar som det var tänkt och att Vänsterpartiet skaffar sig inte bara en ny partiledare utan även en partiledning som drar väljare, istället för skrämmer bort dem, det tror jag inte är aktuellt på något sätt, då självinsikten brister.

Så länge Kina fortsätter att ge oss billiga produkter, på mänsklig bekostnad, så kommer inte heller den önskningen att skrämma väst från världens största diktatur.

Någonstans, mest på ont, så är jag övertygad om att världen kommer att vara som den varit i år och att få saker kommer att bli till det bättre.

Ska jag hitta något ljus i hennes krönika så är det att Kd kommer att sjunka under 3%. Visserligen kommer det inte spela någon roll, för när det är val nästa gång så kommer de att få stödröster i samma höga grad som i det här valet, vilket någonstans åsidosätter demokratin när människor inte röstar på det de vill rösta på helst.

Men i övrigt, så lär det bli ett mörkt år för alla utom de som har det bäst redan i år.

Mer media ab ab ab ab ab svd svd svd svd dn dn dag skd exp nsk hd hd hd hd hd hd gp gp nsk nsk


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar