torsdag 28 april 2011

Saab lever ett litet tag till...

Jag skrev om Saab och framtiden för några veckor sen och tyckte det var svårt att se något riktigt ljus i den.

Men idag har det trots allt ändra sig en liten bit åt ett positivt håll, när riksgälden godkänt Antonov som köpare av Saabs fastigheter, som jag hoppas gör att de återstående bedömarna också ger sitt godkännande.

Däremot tror jag att det är omöjligt att fortfarande driva Saab som det har gjorts så här långt. Det finns för få köpare som vågar lita på att Saab finns kvar i morgon, även om märket i sig är så stort i Sverige att reservdelar lär finnas kvar att laga dem med.

Trots det så säljs det Saabar även idag och när jag var på Saab i grannkommunen så stod där ett gäng nysålda och leveransklara bilar och väntade på köparna. Jag förstod visserligen att det inte var som förr, men med tanke på ryktet om bilens död så var där i vart fall närmare ett tiotal nya bilar, på en liten ort, som var beställda för leverans.

Ja, om det nu är så att de alls blir färdiga...

Själv tror jag att det blir som med Volvo. En flytt till Kina och ett helt annat märke med helt andra förutsättningar än idag. Ett litet hopp om att man får göra något i Sverige har jag, men tyvärr tror jag att företagsflyttarna kommer fortsätta till landet utan demokrati, med låg lön och få rättigheter för arbetarna.

media ab svd svd svd dn dn dn dn dn gp gp gp hd exp


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar