tisdag 3 maj 2011

Ge ett bidrag till Resa i Gemenskap

I Älmhult så brukar några hårt ideellt arbetande ordna något som kallas för Jul i Gemenskap, för ensamma människor, under hela veckan mellan jul och nyår.

Som går att läsa i Smålandspostens artikel från den gångna julen så gick det bra ekonomiskt då.

Men de har även något som kallas för Resa i Gemenskap. Något Smålandsposten skrivit om för några år sen i Resa trots pengabrist och 160 äldre i Älmhult på skåneresa.

Precis som då 2008 så har de i år en brist på runt 30 000 kronor, om jag inte missuppfattade siffran, och behöver mer pengar för att inte behöva ta det ur egna personliga fickor.

Själv tycker jag det är märkligt att det verkar som att det är lättare att få in pengar till jul än till början på sommaren. Det handlar om samma ensamma människor som behöver något att se fram emot och det är naturligtvis lika viktigt och välgörande oavsett när på året det inträffar.

Mannen bakom det hela, Sune Svensson, träffade jag personligen för första gången i lördags på torget i Älmhult och fick tack för att både jag och Vänsterpartiet i Älmhult stött deras engagemang för de ensamma människor som finns i kommunen.

Han sa bland annat att om varje företag i kommunen skänkte lite drygt 200 kronor så hade det gått ekonomiskt i hamn direkt, men trots att han skickat ut åtskilliga hundra mail till företag, så finns det många som inte alls velat ge något.

Reklamen i den här bloggen, som jag vet några som retar sig på, går direkt till Jul i Gemenskaps kassa och jag, som det står i högra spalten, lägger till minst lika mycket av egna pengar. Självfallet så skänker jag även pengar därutöver till Resa i Gemenskap.

Det tycker jag du som läser det här också ska göra och jag tycker du ska sprida texten, budskapet och kontonumret nedan vidare.

Pengarna sätts in på Bankgiro 5268-2721 Betalningsmottagare Sune Svensson och märk gärna det hela med Resa i Gemenskap. 100% av pengarna går till resan, som i år planeras ske med fyra bussar.

Sune Svenssons engagemang har gett honom Hillesgårdspriset för Medmänsklighet 2009. Hillesgården är dit som Resa i Gemenskap går, eftersom det är anpassat för funktionshindrade människor och passar bra in i övrigt.

Det finns ett antal artiklar om den händelsen

Lokaltidningen: Godhjärtad prisas för sina handlingar
Skånska Dagbladet: Sune Svensson fick Hillesgårdspriset
Helsingsborgs Dagblad: Medmänsklighet värd att prisa

Det går att läsa om det även hos edris-ide.se och på Hillesgårdens egen hemsida.




Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar