tisdag 3 maj 2011

Grattis till en välförtjänt vinnare!

För ett drygt år sen så skrev jag om en underbar recension av Patti Smiths bok "Just kids". Den boken var precis så underbar som recensionen när jag själv läste den!

Patti Smith får Polarpriset i år, som offentliggjordes nu på morgonen.

Patti Smith Citation:
The Polar Music Prize 2011 is being awarded to American poet and musician Patti Smith. By devoting her life to art in all its forms, Patti Smith has demonstrated how much rock’n'roll there is in poetry and how much poetry there is in rock’n'roll. Patti Smith is a Rimbaud with Marshall amps. She has transformed the way an entire generation looks, thinks and dreams. With her inimitable soul of an artist, Patti Smith proves over and over again that people have the power.
Det var ett av de i mitt tycke mer välförtjänta pristagarna och är en av mina genom åren absolut största favoritartister och har gett mig en av mina största konsertupplevelser, på Roskildefestivalen 1996 där jag rös mig igenom stora delar av hennes konsert.

Lustigt nog så har jag för en gångs skull även sett och hört den andra vinnande artisten, Kronos Quartet, på just Roskildefestivalen, även om jag inte minns det så väl.

Från Roskilde 14 år senare, 2010:



media svd gp gp hd dn dn skd nsk


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar