onsdag 27 juli 2011

Amfibier och Reptiler Nordens Ark 25 juli 2011

Flera av amfibierna och reptilerna var rätt duktiga på att gömma sig när vi var på Nordens Ark, tyvärr, så mer än så här blev det inte.


Den Grönfläckiga paddan var inte lättare att upptäcka här än i naturen. Jag har aldrig sett den förut och det är knappt jag fick sen den nu heller... Men även om den finns i landskapet söder om mig, Skåne som jag tidigare bott i, så är den tyvärr så ovanlig att det inte är konstigt att jag inte sett den.



Jag får faktiskt erkänna att jag är osäker på vilken padda det här är. Men jag tror att det är en Agapadda, som kan utsöndra gift från körtlar bakom ögonen.


Den här grodan, Lövgrodan, är relativt vanlig i södra Skåne, men är inte heller en groda jag har sett förut.


Att det alls existerade något som hette Gotlandssnok, var en nyhet för mig när jag kom till Nordens ark. Jag trodde bara det existerade vanlig snok i Sverige. Den var dock väldigt svår att  upptäcka, men den gick att upptäcka till skillnad från de andra ormarna.


Den Europeiska kärrsköldpaddan är en innovativ krabat. Den tar vintervila när den befinner sig så långt norrut den finns, mellaneuropa/Tyskland och sommardvala i de södra delarna av sitt område, som sträcker sig ända ner till norra Afrika.










Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar