lördag 21 januari 2012

Avgång Juholt

Som jag skrev tidigare idag så blev det verkligen en Ny Dag för socialdemokratin när Juholt meddelade sin avgång.


Det var ärligt talat skönt, oavsett vem eller vilka man anser bär skulden för att det var omöjligt för honom att sitta kvar.


Personligen tycker jag det sällan är "en persons fel när två träter" och inte i det här fallet heller. Den som förklarar det bäst, och mycket bättre än mig, är Paul Ronge i Mediedrevet som fällde Håkan Juholt: 



Håkan Juholts avgång är i hög grad självförvållad. Efter mindre än ett år som partiledare – en bedrövlig parantes i Socialdemokratins historia –som kantats av dåligt omdömepolitiskt schabbel, lustiga oneliners och en kritiserad brist på värdighet och stringens.
Men också av ensamhet, av att inte få stöttning i partiledningen, av långa knivar från hämndlystna fiender och anonyma källor där alla interna hemligheter läckt som hos ett såll.
Jag har i min långa verksamhet som medierådgivare och krishanterare ofta använt mig av mina kunskaper inifrån av journalistiska ”drev” för att hjälpa mina kunder. Jag var själv med och ”fällde” Hans Ericson, Mona Sahlin och Stig Malm. Liknelsen med en älgjakt där allt går ut på att fälla tolvtaggaren är slående och jag har använt den i min bok ”NärJanne Josefsson ringer”. Men ingen vill skadeskjuta eller plåga en älg, det är tabu.
Men det mediedrev som varit mot Håkan Juholt går utanför allt jag tidigare upplevt. Jag vill snarast likna det vid en tjurfäktning, av det slag som nu förbjudits i delar av Spanien. Ett blodigt, njutbart djurplågande. Banderilleros med sina hullingförsedda spjut.Picadorerna som utmattar tjuren med ett antal välriktade stick. Utgången är given och irritationen har stegrats allteftersom tjuren har gjort motstånd och vägrat lägga sig ner.


Nu hoppas jag på en bättre och starkare opposition så att vi kan fälla Reinfeldt! Och tydligen finns det starka S-krafter som vill välja partiledare som Vänsterpartiet har gjort, med en öppen process.


Och på bättre media som driver drev mot de som gjort värre saker än Juholt, som Bildt som misstänks för folkmord och så vidare..



media ab ab ab ab ab ab ab ab ab ab ab ab ab ab  svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn hd hd hd hd hd hd hd hd hd smp smp exp exp exp exp exp exp exp exp exp exp exp exp exp gp gp gp gp gp gp gp gp gp gp gp gp gp gp gp gp dag dag dag dag dag dag dag dag dag dag dag dag dag kvp nsk nsk nsk nsk nsk nsk nsk nsk skd skd skd skd skd  


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar