onsdag 18 januari 2012

Spelet är förlorat för Juholt - Jonas Sjöstedt ny oppositionsledare

I går skrev jag om återreglering av marknader som inte fungerar och det är något som hade kunnat diskuterats under dagens partiledardebatt. Men oppositionen kommer att stå radikalt försvagad, vilket märks med S mycket dåliga siffror.


För allvarligt talat, vad Juholt än kommer att säga och hur bra han än kommer att vara så kommer folk inte alls höra vad han säger, utan mer säga på alla de saker han inte alls borde ha sagt...


Det finns bara två vägar att gå som jag ser det. Dels ett snabbt byte av partiledare för deras del eftersom situationen är ohållbar. Eller att han träder tillbaka ännu mer och låter andra ta större ansvar, både inom sossarna och inte minst Jonas Sjöstedt för Vänsterpartiet. För vem vill ha en sosseledare vid makten som inte förstår vikten av en fungerande A-kassa?


Frågan är varför Jonas Sjöstedt inte borde få kliva fram rejält som oppositionens ledare nu? Det är i vart fall partiledaren hos oppositionen som har bäst möjligheter att vända den moderata skutan som styr rakt ner i avgrunden och fortsätter klara sig undan alla typer av felgrepp, lögner om vårt överskott och utnyttjande av den hårt utsatta befolkningen. Reinfeldts jobb är enkelt, enklare än någonsin och till och med en komiker vore bättre som oppositionsledare...


Jag har inget emot att lärare ska få högre löner. Men på vilkens bekostnad? När sjuk- och äldrevård fungerar dåligt (och då ska vi ändå komma ihåg att äldrevård lever betydligt mer på gränsen än vad den nyheten idag om hur akutsjukhusen har det) och strävan hela tiden är mot lägre skatt, så är frågan vem som ska betala för deras höjningar? Inte är de skattebetalare med högst löner eftersom den inte ska öka...

En sak jag saknar och inte tror jag kommer att få höra något om under dagens debatt är hur man ska försöka få hela Sverige att leva, som en gång var centerpartiets devis. I längden blir det på alla sätt att ha ett så avlångt land och bara ha verksamhet i städerna. Både för att landsorten utarmas och för att storstäderna lider av brist på yta att bygga bostäder på och resurser för att bygga ut kollektivtrafiken, för att inte tala om övrig trafik.

Då är det ändå inte den totala landsbygden vi talar om, utan mindre orter, där jag noterar att min egen kommun, Älmhult, ligger bland de som ökat minst, men som ändå ökat, trots att de är en liten ort, under den mätta tidsperioden.

Här hade knappast något krogliv hjälpt till, men Ikea och det nya Ikea-varuhuset kommer att göra det, trots de nackdelar det också ger. Frågan är bara när kommunen ska våga satsa på de saker som får människor att flytta till landsorten, utöver jobb, bostäderskola och kulturliv?

Nä just det, det är samma saker här, låga skatter som prioriteras istället för faktiska behov.

Mest av allt är jag glad för idag att det är långt till nästa val, något jag aldrig trodde jag skulle säga under en sittande borgerlig regering!

Klicka på den här länken om du vill se dagens partiledardebatt.

Här kan du höra Ekots lördagsintervju med Jonas Sjöstedt

Lyssna: Ekots lördagsintervju




media ab ab ab ab ab ab ab ab ab ab ab ab ab svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn hd hd hd hd hd smp smp smp smp exp exp exp exp exp exp exp gp gp gp gp gp dag gp gp gp dag dag dag dag nsk skd e24 e24 sr svt svt svt svt svt


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

8 kommentarer:

  1. prxuajwchcjp@spammotel.com18 januari 2012 kl. 09:18

    Det blir en ganska underhållande kognitiv dissonans mellan texten och den reklam som rullar på bloggen, och jag får spåra texten mellan banners för sexbutik, underkläder och hämtpizza.
    Pricken över i är växlingen från reklam för barntidningen Bamse direkt över till en lättklädd dam med en fleshlight i näven (vad nu hon ska med den till...)

    Texten är helt klart till vänster, medan reklamen är så kommersiell den kan bli, är det då att betrakta som en balanserad blogg?

    SvaraRadera
  2. Reklamens intäkter går till välgörande ändamål vilket står i vänstermarginalen här.

    I övrigt har jag inga problem med reklam på en blogg riktad till vuxna som är de som betalar både Bamse och sexleksaker ibland för sitt eget och sina familjers välbefinnande.

    SvaraRadera
  3. Ang reklamen...du går ju faktiskt kapitalismen en tjänst genom att ha den...och personligen tycker jag att din blogg som annars är bra/läsvärd och oftast vettig (ibland vansinnig) förlorar enormt mycket i trovärdighet på den massiva mängd reklam du publicerar.

    Men det jag eg ville säga:
    Absolut är Sjöstedt den mest kompetente att leda oppositionen men Vp är det minsta partiet och det faller på sin rimlighet att den minsta ska ha "chefspostitionen". Sen så tycker inte jag att Vp ska blanda sig i S och Mp utan köra sitt eget race, stå för en äkta röd politik (om de skapar grupp med de andra så blir det inte röd politik!) och försöka bli störst. Därefter kan de ta med S och Mp som knähundar men i nuläget ska Jonas c/o satsa på att få så stort stöd som möjligt och försöka ta röster av alla partier! Inte bara av alliansen utan försöka fånga in alla besvikna sossar!

    SvaraRadera
  4. Den risken är jag villig att ta eftersom det går oavkortat ja e g mer än oavkortat eftersom jag lägger till ur egen ficka också. Finns gott om bloggar till vänster om min med reklam.

    I övrigt håller jag med dig utöver om att Sjöstedt mkt väl kan ta ledarrollen när övriga är så svaga.

    SvaraRadera
  5. Jepp! Jonas Sjöstedt är ny oppositionsledare. Och du har helt rätt att man inte kan ha en sosseledare som inte förstår vikten av en fungerande a-kassa - vilket vi inte har idag.

    Personligen tror jag att det är DET som är Juholts problem: det finns ingen som vet vad sossarna tycker om socialförsäkringarna. idag har vi ju inget skyddsnät i Sverige och det var en sosse, Anna Hedborg, som gjorde råskissen till den usla sjukförsäkringen som vi har nu. Att sedan borgarna har försämrat är ju vad man ska förvänta sig av borgerlig politik, men sossarna...

    SvaraRadera
  6. Jag vågar påstå att en fungerande A-kassa är så fundamentalt inom hela arbetarrörelsen att den inte går att bortse från alls. Jag förstår mkt väl de inom S som blir upprörda över det.

    Det enda det visar enligt mig är att S inte går att lita på, för de har för mkt högersossar inom sina led.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sossarna går inte att lita på, det är ju bevisat sedan länge. Sossarna har ju svikit hela folket och blivit kapitalisternas lakejer, uppköpta helt enkelt. Varför vill inte sossefolk som jobbar i Bryssel komma hem och hjälpa till på hemmaplan när det behövs? Pengarna de tjänar där nere är alltför goa för att lämna. På tal om Bryssel så har jag fått bekräftat av Jonas Sjöstedt själv att det är enklare för supperkapitalisterna att bedriva lobbyverksamhet på ett ställe än att fara runt till alla enskilda länder, något jag länge har trott.

      Radera
  7. Så länge vi har en Media som har tagit på sig rollen som Språkrör för Borgarna, så verkar det inte ha någon betydelse vem Oppositions Ledaren är!
    Sakfrågorna som Oppositionen har kommer inte fram i den Borgerliga Megafonen,som ska kallas för Media i Sverige idag.

    T Lindholm

    SvaraRadera