måndag 1 mars 2010

Vintern stannar ett tag till

Jag noterar att min söta, fina och snälla sambo skriver om att vi bott i vårt hus ett år nu. Jag håller med henne om att det både känns som om tiden gått extremt fort och samtidigt inte...

Precis som nu var det kallt och riktig vinter, även om det var kallare än just idag och väldigt mycket mindre snö. Det var verkligen direkt bisarrt att konstatera att det var så svårt att elda med vedpanna när man inte gjort det förut, och jag har aldrig fryst så mycket i hela mitt liv. Dessutom hade alla mina kläder, utöver de jag hade på mig, legat nerpackade i ett ickeuppvärmt hus när det var minusgrader, så det var lögn att få värme i sig även om man drog på sig flera lager kläder...

Några vattenskador som jag noterar att det kan bli problem med, har vi inte sett till än, men så har jag försökt skotta bort så mycket snö som möjligt från ställen där det har kunnat bli problem vid regn och kraftig snösmältning.

Nu har vi gudskelov bara platt tak på carporten, som man egentligen både kan ha och mista, även om det vore synd på sambons bil under den, men det förvånar mig verkligen att man bygger så många platta tak trots att man är mer än väl medveten om att det ibland blir mycket snö, även i södra delarna av Sverige. Jag är inte förvånad över att tak rasar in, men det förvånar mig att det finns folk som bygger både en- och flerfamiljshus, samt alla andra typer av byggnader med platt takt fortfarande, trots att det är relativt lätt att välja ett bättre alternativ sett till tyngden snön ger.

Märkligast är kanske att försäkringsbolagen vill försäkra den typen av hus fortfarande när de är så hårda med så mycket annat och att ägarna till de här husen tycks ha stoppat huvudet i marken för att inte inse att det behövs snöskottning på taken med så här mycket snö.

Och av vädret idag att döma så har inte vintern gett upp riktigt än och jag tycks vara bönhörd för en gångs skull :)

Mer media dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn dag ab ab ab svd svd svd svd svd svd hd hd hd hd hd hd

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar