söndag 28 februari 2010

OS hade gärna fått fortsätta

Trots att jag egentligen bara skrivit om OS en gång så har jag följt tävlingarna rätt väl, i vart fall vad det gäller svenskarnas framfarter och jag har verkligen tyckt det varit spännande, kul och allmänt upplyftande att se deras prestationer som har varit lite bättre än väntat rent generellt.

Nu är det i vart fall över och jag känner definitivt av en viss OS-abstinens som en följd av de känslor jag får en av de få gångerna jag känner mig mer som en nationalist än som något annat :)

Det var roligt att det dessutom var spännande ända in i det sista med medalj på femmilen av Johan Ohlsson. Sen är det synd att femmilen, och damernas tremil, av idag är en tråkig följa-Johntävling på många sätt, där det blir spännande först sista milen, i bästa fall.

Nä dra tillbaka den tävlingen till det gamla hårdare formatet där folk hoppade av för att det blev för jobbigt, med enbart klassisk stil, enskilda starter och inga mesiga möjligheter till att byta till nyvallade skidor :)

I övrigt blev det på många sätt ett minnesvärt OS, både på fina upplevelser och insatser, samt mer tråkiga varianter och 11 medaljer är bättre än de 9 man hoppades på från början. (Även om jag ser att någon försöker förfalska historien med att hävda att det var 10 som var målet)

Det värsta var egentligen i början när det gäller dödsfall och svåra krascher som verkar vara delvis orsakade av bristande träningsmöjligheter, något som måste vara livsviktig när det gäller faktiskt farliga sporter där man kommer upp runt 120 km/h.

De mest minnesvärda händelserna var självfallet de svenska medaljerna och alla roliga uttalande från de tävlande, inte minst Ferry, och kanske mest att det var roligt att se hur glada alla vinnarna var :)

Vinter-OS tycker jag är betydligt roligare än vad sommar-OS är, vilket delvis beror på att svenskarna är bättre här. Men det har säkert med årstiden i sig att göra också, och att det nu varit en fin vinter även här, så man själv har kunnat åka mycket skidor, och för min del får både vintern och OS fortsätta två veckor till...

Att jag sen kan konstatera att de åker rätt exakt dubbelt så fort som jag gör, det är en annan historia :)

Uppdaterat  Jag noterar att SOK är orolig efter för liten satsning från regeringen, vilket kan göra det svårare få fram bra idrottare till kommande OS.

Jag tycker uppriktigt sagt, trots ett stort idrottsintresse, att det största problemet är att man satsar för lite på breddidrott och motion, både för att det främjar folkhälsan och i slutändan även ger fler som vill tävla inom idrott, vilket också påverkar den yttersta eliten, eftersom alla börjar nedifrån som okunniga amatörer någon gång, oavsett idrott.

Mer media ab ab ab ab svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd svd dn dn dn dn dn dn dn dn dn dn sds kb kb nsk hd hd hd hd hd hd hd hd

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar