fredag 24 december 2010

God Jul och Gott Nytt År!

Dagen skriver idag om Vad julen handlar om för dig? och intervjuar flera olika okända människor.

Många säger, vilket känns lite skönt i den tid det konsumeras mest hysteriskt på hela året, att det är att umgås med familj och vänner som är det viktigast. För hur kul vore det att varken köpa eller få julklappar eller äta all den goda maten om man vore helt själv?

Det gör att det också handlar om kärlek, något som Rickard Söderberg skriver väldigt fint om i Jesus struntade i snopp och snippa, och om hur påven väljer att exludera homosexuella eftersom de inte passar in i normen, och uppmanar oss att inte låta fundamentalisterna bestämma vad som är kärlek. Det vore vara ett bra budskap en dag som den här för alla att ta in. Älska din nästa även om du inte förstår eller håller med din nästa till fullo. För alla tolkar vi in vad vi vill i bibelns budskap, men många gånger bör den också sättas i sin kontext och i vilken tid och av vilka människor den är nedtecknad.

En annan ypperlig text är den som Anders Wejryd och Eva Brunne skriver om hur de hoppas att det blir kvinnornas jul som världen över måste få mer rättigheter att få leva ett normalt liv, utan orättvisor. Även om problemen i Sverige inte är så stora som i många andra länder så behöver män ta mer ansvar på många olika sätt för kvinnornas bästa.

För många tror jag ändå att just den här julen kommer att handla om väder och snö och att det är det som kommer att leva kvar längst i människors minne.

Jag hoppas verkligen att så många som möjligt kommer komma dit de vill med hälsan i behåll och tänker på att det är bättre att komma försent än inte alls.

Själv kommer jag att jobba på de två förrättningar jag tycker är roligast på hela året, ett julspel för barn och en midnattsmässa med musik,  utöver att tillbringa tid med de jag bryr mig mest om i form av familjen och sambon.

Och så hoppas jag på så lite snö som möjligt, så att jag slipper skotta mig igenom julafton :)

God Jul och Gott Nytt År till både partikamrater och andra anhängare, samt mina politiska motståndare och alla andra som idag och andra gånger hamnar i den här bloggen eller som känner mig på annat sätt!

Från min gamla arbetsplats, O Helga Natt i en fantastisk version, som nästan slår Jussi Björlings gamla, som jag lyssnat på ett antal gånger nu på morgonen:



Jussi Björlings version:



Karl Bertil Jonssons Julafton, som är det enda jag tycker är värt att se på tv idag och som någonstans träffar julens sanna budskap bättre än något annat:







Mer media dn exp svd svd svd svd svd svd hd hd dn dn dn dn dn dn dn dn dn dag dag smp gt exp exp exp exp gp gp gp gp gp skd skd skd skd nsk nsk nsk nsk




Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar