lördag 17 april 2010

Underbar recension av Patti Smith bok

Jag skrev för ett litet tag sen om en underbar recension av en bok skriven av en Livets Ord-medarbetare.

Men en ännu finare och vackrare recension är den som Göran Greider gör av den nyligen svensköversatta Patti Smith-boken "Just kids"

Att jag alltid gillat Greider rent politiskt är inte så konstigt och att jag gillar det jag läst av honom, vilket i huvudsak är det journalistiska han har gjort förvånar mig inte heller.

Men att få till så vackert språk av en bokrecension gör mig nästan tårögd. Och framförallt så längtar jag väldigt mycket tills jag får läsa boken om Patti Smiths liv och jag längtar så efter att få se henne i Roskilde även om jag inte tror att jag kommer att ha möjligheten att göra det, eller att det kan toppa den underbara spelningen på samma festival 1996.

Uppdaterat Ytterligare en bra text om en bra bok i Aftonbladet.
Mer media: skd ab hd kb nsk kvp gp

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!



6 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag hittade hit via DN, så roligt att du också skriver om denna recension. Du har helt rätt i att Göran Greider skriver underbart, och jag har en enorm respekt för honom som poet, journalist och debattör. Och vilken fin blogg du skriver, jag kommer definitivt tillbaka och läser mer.

    Vänliga hälsningar
    Anna-Karin Granberg (livslång vänsterpartist!)

    SvaraRadera
  2. Vad kul kommentar och vad kul att du tycker om bloggen! :)

    SvaraRadera
  3. Tack! glömde jag visst att säga också :)

    SvaraRadera
  4. Tack själv! Glömde göra bokmärke så jag svängde förbi igen. :-D

    SvaraRadera
  5. Risken är att högerextremisterna tar hand om poesin. Patty Smiths idol, poeten Arthur Rimbaud, slutade sitt liv som vapensmugglare och slavhandlare i Afrika. Vad fan är det för slags idol att ha att göra med?

    SvaraRadera