söndag 30 oktober 2011

Sj, sj gamle vän...

Apropå att kortsiktigt tänkande för att tjäna pengar styr för mycket av vår värld idag, så kommer jag ofelbart att tänka på SJ SJ gamle vän...

Det är ju trevligt att läsa om att SJ lanserar ett nytt snabbtåg vid namn X3000.

Som alla utom regeringen, som ligger bakom den absolut senaste oviljan att satsa på SJ (och jo, jag vet, S-regeringen dess för innan var inte bra de heller...) vet så är det inte ett nytt typ av tåg, som inte går snabbare, men däremot startar snabbare, som är det största behovet för SJ just nu.

Det är mer resurser så att hela inlandstrafiken kan rustas upp, kan hålla igång trafiken och en återgång till statligt ägande, som enligt flera utredningar konstaterat vara en av några få markant viktiga anledningar till alla försenade tåg.

Det var via en egen fantastisk tågförsening, som jag nämnde på Facebook, som fick en av mina facebookvänner, vars man är lokförare, att reagerar på ännu fler anledningar till att SJ är kvar på perrongen.

Jag skulle åka iväg och loket gick inte att få igång, vilket orsakade en försening på 45 minuter från start. Något jag ändå var nöjd med eftersom det via strömslöshet på Stockholm Central i maj, i samband  med en partipolitisk träff i maj för IOGT-medlemmar som är politiskt aktiva, blev så att jag fick åka med ett tåg som kom iväg tre timmar försenat. Mitt tåg, som skulle gått 17.06 gick i själva verket efter tåget som skulle gått 18.06, i sig något som var milt sagt märkligt. Allt berodde på strömlöshet på och runt i kring Stockholm

Den senaste förseningen nu för ett par veckor sen så fick vi veta varför vi var försenade. Men vi hade, tvärtemot alla regler skulle det visa sig, en lokförare som valde att berätta varför vi var försenade.

Tydligen är det så jävla märkligt att om ett X2000 tåg är försenat med några få minuter på spåret så väljer Trafikverket att låta både godståg och lokaltåg att köra före, vilket självfallet gör att förseningarna blir ännu längre, eftersom de typerna av tåg kör saktare.

Dessutom så får inte lokföraren inte tala om för resenärerna varför man är försenade och varför man saktar ner och ibland t o m får stå stilla. De som har den minsta lilla insikt i psykologi inser att att tala om varför man är försenad, eller varför något överhuvudtaget inte följer det planerade, inser att det är just att berätta för de som drabbas som är vad man ska göra.

Det känns som att det är dags att göra revolution bland lokförarna och faktiskt tala om vad problemen är. Den här tågföraren var mycket tydlig med att problemet låg hos Trafikverket och dess regler.

Naturligtvis så finns det än mycket fler saker, som är mer strukturella, som också påverkar negativt. Det är ju inte bara på grund av fåniga opsykologiska regler.

Privatiseringen, som jag nämnde tidigare, är en sån orsak. När till och med den gamle ärkemoderaten, som jag annars aldrig håller med, Adehlson, som tidigare VD för SJ, konstaterar att vissa verksamheter behöver vara statligt ägda eftersom de är så grundläggande, så finns det anledning till att lyssna.

Annars riskerar det att fortsätta bli som med USA och dess avreglering av elmarknaden som gynnade alla andra än de som faktiskt behöver elen...

Men visst, jag ska erkänna att elmarknaden här inte riktigt fungerar den heller...

Kort sagt så kan man inte göra som i USA, att konstant sänka skatterna, så att fattiga får betala mest. Det håller inte för ett helt land.



media svd svd svd svd svd dn dn dag kvp skd ab


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

8 kommentarer:

  1. Det är tämligen humoristiskt att någon som benämner bloggen "Alltid rött alltid rätt" kan ha så många enkla fel i ett endaste inlägg, "Alltid rött alltid fel" är då alltså mer kontentan? ;-)

    Del 1, tåget heter SJ 3000, inte X3000, vilket även är korrekt angivet i artikeln du länkar till.

    Del 2, regeringen har inte nämnvärt mycket med besluten som tas i SJ ABs ledning och styrelse att göra, SJ AB styrs som vilket annat aktiebolag som helst, med undantaget att det är staten som till 100% äger aktierna.

    Del 3, det finns inga regler som förbjuder vare sig lokförare eller ombordpersonal på SJ AB att meddela anledningarna till förseningen, absolut inga alls. Det enda som förändrats på den punkten på senare år är hur Trafikverket annonserar på plattformarna.

    Del 4, regeln om att rätt tåg i rätt tid gäller som grund, men tro mig, det är inget som är satt i sten. Det ligger på Trafikverkets tågklarerare att agera på det vis som minst påverkar övrig trafiksituation när ett tåg hamnar utanför sin ordinarie kanal.

    Avreglering som sådan kan för övrigt mycket väl fungera, på godssidan har t.ex. trafiken ökat våldsamt tack vare detta, men det förutsätter fungerande infrastruktur som är utbyggd för att hantera trafikmängden.

    SvaraRadera
  2. Jag läste en annan artikel först som jag inte länkade till sen: http://gd.se/ledare/debatt/1.3194348-sj-s-x3000-behover-en-rustad-ostkustbana Där heter den X3000

    Naturligtvis har de möjlighet att både direkt och indirekt styra.

    En tidigare granne och vän till mig är gift med en lokförare och det är hon som har gett mig de uppgifterna om vad det gäller att inte meddela förseningarna, vilket även Lotta Bromées radioprogram m fl tagit upp förra veckan.

    Regeringen ligger f ö bakom bristande infrastruktursatsningar som hade underlättat mycket.

    SvaraRadera
  3. Och vart tidningen fått X3000 från får de svara på själv, en lämplig källa för det korrekta namnet, SJ 3000 kan t.ex. vara SJs egna pressmeddelande om det, http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/sj/pressrelease/view/haer-aer-nya-snabbtaaget-sj-3000-694067

    Det vore här lämpligt att ta upp konkreta bevis på när de indirekt, och direkt styr över SJ AB, för att stödja ditt påstående? Och gärna något annat än konspirationsteorier över Ulf Adelsohns avgång...

    Märkliga uppgifter som jag inte vet var hon har fått dessa ifrån, för det finns som redan skrivet, INGA förbud eller hinder mot att ropa ut förseningsorsaker ombord på tågen från varken förare eller ombordpersonal.

    Även i sista punkten vore det förträffligt att rada upp exempel på bristande infrastruktursatsningar, som den nuvarande regeringen ENSAM kan ställas till svars för?

    SvaraRadera
  4. Sj skyller på regeringen: http://www.dn.se/nyheter/sverige/sj-skyller-pa-regeringen

    Min vän har precis fått ett mail om det här och kan säkert svara själv inom kort.

    SvaraRadera
  5. Och då behöver vi även din definition av "lång tid" som Forsberg använder sig av i artikeln i fråga, som är daterad 2010-02-22, med tanke på att sittande regering tillträdde den 6 oktober 2006, d.v.s. drygt 3 vintrar tidigare.

    Vi har för övrigt inte sett några av dig specifikt utpekade bristande satsningar som sittande regering kan belastas för, i någon kommentar här?

    SvaraRadera
  6. Jag tycker att det är lång tid och det är mer än en budget som passerat under de åren.

    Jag tycker att bristande satsningar talar för sig själv inte bara under vintrarna utan numera även under sommarhalvåret.

    SvaraRadera
  7. Tjenare! Lokförare Anna här. Om du sitter på ett försenat tåg, får du tyvärr räkna med att bli senare och senare, då ett försenat tåg inte får försena tåg som är i tid. Det är därför de släpper förbi godståg etc.

    Jag är också vänsterpartist. Nästa val vinner vi, och slår ett slag för hållbar utveckling på järnvägen. Det innebär att privatiseringen måste stoppas! Infrastruktur måste få kosta pengar, precis som sjukvård och skolor.

    SvaraRadera
  8. Hej Anna!

    Kul med din kommentar! Jag tycker det låter bakvänt att göra på det sättet...

    Hoppas verkligen vi vinner nästa val och att det blir en regering som satsar lite på vettiga saker!

    SvaraRadera