fredag 6 januari 2012

Betydligt mer lättad nu!



Jag är så jäkla glad att mina farhågor från i morse, om att man aldrig kan lita på Vänsterpartiet, sett till att det verkade finnas en opinion för delat  partiledarskap, men att man med liten marginal röstade emot det, inte besannades, utan att Vänsterpartiet får en ny ordförande i form av Jonas Sjöstedt!


Mina tvivel och farhågor, som hade fått mig att sluta med politiken om jag befunnit mig aktiv på riksnivå, har nu bytts ut till något som snarast är att likna vid eufori över att ha fått en partiledare som har alla möjligheter i världen att faktiskt attrahera väljare, vilket Vänsterpartiet bara haft en gång förut, i form av Schyman.


Jag har fullt förtroende för Jonas Sjöstedt och jag ser relativt få risker för att hans partiledarskap ska solkas ner av en överdriven blandning av trams från omvärlden och egna idiotier som med t ex Ohly och Juholt.


Det enda jag känner som risk just nu är att han har lyfts och hyllats till en högre position och som en jesuslik frälsare än någon klarar av att leva upp till och att partistyrelse med mera ska påverka politiken negativt i för hög utsträckning.



Just nu är allt bra och jag funderar på att gå ut och dansa på takåsarna över ett bra val som överskuggar gårdagens dåliga val. För det hade varit ännu bättre idag om han sluppit varit ensam och haft Ulla Andersson vid sin sida!


Dessutom är jag väldigt glad att det här valet, till skillnad från gårdagens, sker med en mycket tydlig majoritet, med 179 för Sjöstedt och endast 39 för Dinamarca. Mandatet är starkt även inom Vänsterpartiet, vilket det inte var för ett fortsatt odelad partiledarroll.


(Bilderna från utfrågningen av partiledarkandidaterna i höstas i Västerås, vid Kommun- och landstingsdagarna)






media ab ab svd svd svd svd svd svd svd svd dn dn dn dn dn dn dn hd hd exp exp exp exp exp exp gp gp gp gp gp gp gp dag dag dag dag dag dag nsk nsk nsk nsk nsk nsk nsk nsk nsk skd skd skd skd skd skd skd skd skd smp svt svt svt svt svt sr sr  


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

2 kommentarer:

  1. EU: JS vill begränsa EUs makt, inte lägga ned detta kapitalistiska högerprojekt som fullständigt urholkar arbetsrätt och demokrati. Se bara på bl.a. Italien där EU avskaffat demokratin och nu utsett finansfolk vid makten utan folkomröstningar. Nej JS du övertygar inte i EU-frågan.

    Miljön: Bra i huvudsak, men för att kunna investera i järnvägar, bostäder etc. måste mer pengar ges till staten och inte företagen. Har JS någon lösning på detta? Att sedan utmana MP på tema miljö ser jag inte som så viktigt, MPs samarbete med högern är långt mycket viktigare fråga och få folk och inse att MP aldrig nånsin varit ett arbetarparti utan ett företagsparti. Men bra åsikter i huvudsak som sagt.

    Skolan: JS vill förbjuda religösa friskolor, det tycker jag är bra. Varken Islam eller Kristendom eller annan religion kan befria arbetarklassen. Om privata vinster inom skolan förbjuds är det ju i praktiken samma sak som at förbjuda friskolor, men smart drag av JS.

    Vården: Bra att JS vill förbjuda vinstdrivning i vårdföretag, punkten om mer lön till kvinnor absolut men vi ska arbeta framåt för arbetarklassen och inte splittra upp oss i kön. Men mer lön åt lågavlönade bör ju gynna kvinnor indirekt

    Skatter: Tycker JS har helt acceptabla åsikter på den här frågan

    Kortare arbetsdagar: Jag tycker 6 timmars arbetsdag är ett fruktansvårt vågat och modigt drag av en partiordförande för ett riksdagsparti. JS tar också ansvar som vill införa detta stegvis och det tycker jag är bra och låter mindre som en utopi och mer som en möjlig verklighet för oss arbetare.
    Sammanfattningsvis: JS lovar mycket, nu gäller det att han också tar intitiativ till dessa frågor och övertygar att han och hans parti kan göra en förändring.

    SvaraRadera
  2. "Om privata vinster inom skolan förbjuds är det ju i praktiken samma sak som at förbjuda friskolor"

    Verkligen inte, även om miljöpartiet varit extremt blåögda i frågan så hörde deras anammande av friskolor samband med önskemål om icke-vinstdrivande kooperativ, alternativa pedagogiker etc. Kooperativen bildas ofta då en, inte sällan s-styrd, kommun lägger ner mindre skolor och prioriterar en central skola, med följd att barnen får lång pendlingstid etc.

    SvaraRadera