onsdag 4 januari 2012

Partiledarval i Vänsterpartiet - Sveriges mest demokratiska parti

(Publicerad i Smålandsposten 4 januari -12)


Partiledarval i Vänsterpartiet - Sveriges mest demokratiska parti

Mona Sahlin gick ut med att deras partiledartillsättningar borde ske i en mer öppen process, där man fick veta vilka som stod till förfogande och vad för åsikter de hade som gjorde dem olika. Med andra ord som Vänsterpartiet har det.


Jag tycker det är bra av Sahlin att gå ut med sin åsikt, för det fungerar inte särskilt bra i andra partier heller. Centern, som ett exempel, gick visserligen ut med vilka deras kandidater var. Men det var knappast så att det var val bland representanter från medlemmarna som fick Annie Lööf att bli partiledare, utan hon valdes bakom lyckta dörrar och har enligt senaste partisympatisörmätningen också tappat väljarandelar.


Under de senaste månaderna så har de fyra aktuella partiledarkandidaterna turnerat runt landet lokalt och regionalt samt inför media för att presentera hur de ska leda partiet om de blir valda. Det enda som vore mer demokratiskt vore att varje enskild partimedlem fick välja, som i ett traditionellt val till riksdagen, vilket för ett litet parti skulle bli en dyr och tidskrävande process.


Valberedningen lägger visserligen förslag kring vad de tycker, och de har valt Jonas Sjöstedt som ensam partiordförande, men sen är det medlemmarna, via kongressombud, som väljer partiledare utifrån sina egna åsikter. 
Jag önskar att valberedningen haft lite mer mod och även valt ett delat partiledarskap. Jag tror det på många sätt hade varit ett ännu bättre val, där den huvudsakliga anledningen varit att man hade kunnat synas mer, inte minst i lokalmedia, som mer än gärna alltid tar upp partiledarbesök i det område de bevakar.

Med två partiledare så får du mer möjlighet att sprida bevakningen, som vad man än tycker sker betydligt mer mot partiledarna än övriga medlemmar i partiet eller riksdagen. Ulla Andersson och Jonas Sjöstedt är dessutom två kandidater som är tydligt medvetna om att den ekonomiska krisen ligger som grund för att ha möjlighet att rusta upp trygghetssystemen i landet.


Men det är min personliga åsikt. Det bästa av allt är ändå någonstans, att ett av de mest demokratikritiserade partiet, i form av Vänsterpartiet har den mest demokratiska processen för att få fram sin partiledarkandidat.

Valberedningen har sagt sitt. Men de som har det slutgiltiga avgörandet är de hundratals representanter för alla distrikten för Vänsterpartiet som kommer att åka på partikongressen i början på januari. Därför är det inte avgjort än.

Det är med andra ord fler som vara med och bestämma om partiledarskapet än i många andra partier vilket gör Vänsterpartiet mer demokratiskt.

Jag avslutar med ett citat från Jonas Sjöstedt, som förklarar varför han är ett av mina två förstahandsval, utöver att han, precis som Ulla Andersson, är människor som haft vanliga arbeten och vet hur det är att leva ett vanligt liv med låg lön:

"På frågan om vad som blir den största skillnaden mot förut om han blir vald till partiledare säger Jonas Sjöstedt att han vill stå för ett ledarskap där många företrädare för partiet syns och tar plats.

– Jag hoppas att jag kan slå an en ton i partiet där vi lägger fram egna konkreta förslag och blir mindre av nej-parti. Jag hoppas också att vi kan utmana Miljöpartiet som det bästa klimatpartiet, säger han till Flamman.

På vilket sätt har Vänsterpartiet varit ett nej-parti?

– Tittar man på våra pressmeddelanden som skickas ut så börjar de ofta med ett nej eller att stoppa något. Bakom varje nej finns eget förslag om något bättre, jag tycker det är vad vi ska fokusera på."
Jerker Nilsson, Vänsterpartiet Älmhult


Edit: Aron Etzler skriver idag i Svenska Dagbladet om Vänstern måste tala så folk begriper, något han har helt rätt i. På lång sikt så måste det vara det bästa sättet att nå framgång. Men man kan inte glömma att även budbäraren måste vara någon som folk har förtroende för och vill lyssna på och inte har mängder av förutfattade meningar kring.


Därför är jag övertygad om att en kombination av Jonas Sjöstedt och Ulla Andersson är den bästa kombinationen på både lång och kort sikt.


Dessutom, apropå att tala så att folk begriper, så rekommenderar jag min och Johan Lindkvists kongressmotion om just att uttrycka sig så att vanligt folk förstår: Motion om att Avteoritisera ideologin.


media  ab ab ab ab svd svd svd svd svd svd svd smp exp exp exp exp exp exp kvp gp gp gp gp dn skd dag dag nsk nsk dag hd hd




Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

16 kommentarer:

  1. En fråga, vem ska betala den kortade arbetstiden? Ska arbetsgivarena betala för 40 timmar om man jobbar 35? Eller ska min skatt gå till det? Nej tack. Man kan redan idag jobba 75 % om man vill, med 75 % av lönen såklart. V borde svara på denna fråga först innan dom lanserar tokigheter som detta och ett tredje kön.

    SvaraRadera
  2. Uppskattar om du och andra väljer ett namn som jag ber om sist i inlägget :)

    Jag kan hålla med dig om att man borde vara tydligare med det. Min tanke personligen är att hålla nere på löneökningarna. Sen kan det vara värt att notera att medelsvenssons arbetstid redan idag är lägre än 40 timmar, så skillnaden blir inte så stor i slutändan ändå. Det jag tycker det varit värdefullast för är de som har sämst löner och tyngst jobb, som oftast är sjukskrivna, som får större möjlighet att alls orka med sina jobb.

    SvaraRadera
  3. Vänsterpartiet var mer demokratiskt under Lars Werner vid rodret än vad det blev under både Schymans och Ohlys roder.
    Så varför skulle det bli demokratiskt nu?

    SvaraRadera
  4. Du svarar inte på det som anonym frågade. Ska vi få betalt för 40 timmar och arbeta 35? Eller ska vi vänta till löneökningarna har uteblivit motsvarande ca 15% av lönen och därefter gå ner till 35h med samma lön?

    SvaraRadera
  5. *asflabb* fan vad du var rolig. Mest demokratiska parti. :D

    SvaraRadera
  6. Läs igenom texten och förklara på vilket sätt de andra partierna är mer demokratiska i denna frågan

    SvaraRadera
  7. Danne - Läs http://www.dn.se/debatt/hog-tid-att-arbetstiden-sanks-for-alla-svenskar

    SvaraRadera
  8. ok det krävs alltså en genomtänkt strategi och ekonomisk kalkyl som vänsterpartiet inte kan redogöra för, utan endast konstatera att det är genomförbart. Normalt brukar man först räkna & fundera och sedan lova...ni kan med andra ord inte säga om man ska ha lön för 40 timmar men arbeta först 37 och sedan 35 eller om man helt enkelt ska få en relativt lägre lön motsvarande 37h och därefter 35h. Jag tycker att ni bör återkomma efter ni har räknat och funderat. Personligen tycker jag det låter kanon om lönen inte påverkasm dvs samma lön mindre arbete! 30 timmar vore underbart om man skulle kunna arbeta samt om man då skulle kunna hoppa lunchen, en bra frukost, arbeta på och sluta i tid att ha hela eftermiddagen kvar!

    SvaraRadera
  9. Medelarbetstiden är, om jag inte minns fel, 38 timmar som det är nu så e g handlar det om, i första hand, enbart en sänkning på en timme.

    SvaraRadera
  10. Ok men var ligger problemet att gå ner till tex 90% hos de som vill och de andra kan arbeta sina 38 timmar? Varför vill alltid ni politiker tvinga på saker. Kan inte var och en få välja själva hur mycket de vill arbeta? Det är tråkigt att ni bara mer och mer vill ruta in våra liv.

    SvaraRadera
  11. Problemet är att de som har jobb inom t ex omsorgen har svårt att välja arbetstid, de har så pressade förutsättningar, med låg personaltäthet, inom sina jobb att hinna med att de flesta inte ens orkar jobba heltid så att det finns de som är lite äldre som väljer jobba deltid för att alls orka jobba. Därför tycker jag det ska komma en generell arbetstidsänkning och det skapar i slutändan fler jobb också.

    SvaraRadera
  12. Det märks att inte du arbetet inom äldreomsorgen. Där finns det enormt många som inte arbetar heltid, unga som gamla. De väljer själva att arbeta från halvtid till heltid. Flera väljer 90%. De som har småbarn väljer kanske att arbeta 75% om ekonomin tillåter det.

    Men svårt att välja arbetstid har de givitvis. De kan tex inte välja att arbeta endast dagpass/kvällspass eller nattpass. Ofta får man gå blandade vilket ställer till mycket mer problem men det ser inte ni som tittar utifrån. (detta genererar även ett folkhälsoproblem då det liknar att arbeta skift vilket i sin tur är visat att det ökar dödligheten och sjukligheten) Arbetar man inte inom vården (vilket tex jag gör) så är det lätt att sitta och peka på det man tror är fel men ni lyssnar inte på oss. Mycket kan göra för att förbättra vår arbetssituation men att ta vårat yrke som exempel för att tvinga människor till kortare arbete är fel och fegt!

    Visst stämmer det att det skapar fler arbeten att tvinga alla att arbeta mindre (såvida man helt enkelt inte klämmer in mer arbete på samma tid), men åter igen jag tycker inte man ska tvinga människor att arbeta mindre. Sänk istället pensionsåldern till 50 för vi som vill gå tidigt (MEN LÅT DET VARA VALFRITT, precis som mängden vi vill arbeta). Sluta tvinga! Röster kommer genom att erbjuda oss människor flexibilitet och valfrihet!

    SvaraRadera
  13. Fast nåt annat har jag väl inte sagt? Det finns ju de som gärna jobbat mer om de orkat med det.

    Jag jobbar inte inom vården men är aktiv i Kommunal och får reda på mycket den vägen.

    Det är som jag ser det ingen valfrihet att inte orka jobba heltid eller att inte få jobba heltid om man vill.

    SvaraRadera
  14. Sant, du söker en tjänst och det finns inte heltidstjänster till alla. Däremot kan du be om en högre/lägre tjänstgöringsgrad vilket på de ställen inom såväl serviceboenden som hemtjänster jag arbetat inom fungerat kanon. Sen kanske det finns regionala avvikelser. Men hos oss är det inga problem.

    Jo du har sagt annat! Alla ska arbeta mindre har du sagt. Det är ingen valmöjlighet. De som du säger gärna skulle arbetat mer om de orkat med det ska inte få göra det enligt din åsikt.

    Låt oss själva göra det vi känner är bra för oss MEN ge oss redskapen att välja. Tvinga inte på oss någon slags kollektivt tjafs. Om vissa inte orkar/vill arbeta mer finns möjligheten att arbeta mindre.

    Sen sitter ni i facket på era höga hästar och tror att ni förstår allt. Det enda ni lyckas med är dåliga avtal (varför jag lämnat er). Vi på golvet säger en sak och ni hör något helt annat. Det gör mig så himla ledsen att man alltid ser förbi oss som faktiskt utför arbetena medan ni sitter och tar pengar utan att göra ett sk*t.

    Sen är det också dåligt att ni använder oss som något slags exempel. Vi arbetar hårt, vi arbetar bra och gör mycket sk*t som många andra inte vill. Sen målar ni oss som gruppen som inte klarar att arbeta det som i nuläget är 100%. Respektlöst, nedvärderade och upprörande enligt mig. Jag har tidigare röstat på Sjöstedt i EUval och gillar honom men snälla byt till en politik som ger oss valmöjligheter! Tvinga oss inte till att bli en skock får som alla måste gå i samma riktning!

    Tack för mig. Hej då.

    SvaraRadera
  15. Jag kan rekommendera dig att lyssna på den här debatten: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=4898863

    SvaraRadera