fredag 6 januari 2012

Inte utan viss besvikelse...

Det är inte utan viss besvikelse, efter min debattartikel för delat ledarskap i Vänsterpartiet, jag konstaterar att så inte blir fallet i samband med det här partiledarbytet.


Att det skulle ske innan nästa gång, vilket lär dröja runt 10 år i vanlig ordning, är inte sannolikt och egentligen inte direkt önskvärt heller eftersom den tidigare partiledaren får ett oerhört långt försprång jämfört med den andra.


Dessvärre så gör det mig pessimistiskt inställd över att Jonas Sjöstedt verkligen ska bli partiledare i slutändan också, inte minst när det visar sig att de som varit emot det delade partiledarskapet inte varit de som varit mest aktiva i talarstolen om att försöka övertyga övriga kongressdelegater om fördelarna med det.


Det är mer än en gång under de åren jag varit politiskt intresserad, och än mer sen jag blev politiskt aktiv för tre år sen, jag har funderat på hur många aktiva vänsterpolitiker det är som agerar som om de inte vill ha ett mer populärt parti och få fler röster. Jag blir inte riktigt klok på varför eller om det är så "enkelt" att det handlar om att man omöjligt kan kompromissa med någon enda sakfråga? Så länge man inte har absolut majoritet måste man kompromissa eller tacka nej till en stor del av möjligheterna att alls påverka, och vill man inte påverka till det bättre så är frågan varför man alls är politisikt aktiv, oavsett parti? Det är som Margit Silverstein säger ett oförutsägbart folk...

Jag måste säga att jag tycker det var trist att Ulla Andersson till sist valde att hoppa av, men jag förstår henne eftersom hon hellre är ett stöd till Jonas Sjöstedt, än att riskera att ta röster från honom så att i slutändan Rossana Dinamarca står som vinnare.

I övriga partier så skulle en kandidat som Dinamarca få det svårt, som delvis väljer att undvika betala partiskatten, som många ser som självklar, som används för att finansiera fortsatt verksamhet.

Ett ypperligt exempel på hur bra det kan fungera är från Eva-Britt Svensson som satt i EU-parlamentet och valde att betala partiskatt och på kort tid kom upp i en halv miljon när hon valde att skänka halva sin lön till partiet och välgörande ändamål.

Som några partimedlemmar lyfter fram i en debattartikel i Flamman så finns det många i partiet som lägger ner mycket tid utan ersättning, och att partiskatten ger faktisk möjlighet till mer resurser för att kunna påverka politiken och göra Vänsterpartiet större i slutändan. Något som i slutändan gynnar även de som inte vill betala partiskatt men ändå vara Vänsterpartister.

Partiskatten går att någonstans se som en intern angelägenhet. Värre tycker jag fortfarande att det är med de dyra flygresorna, som någon räknade ut tjänade in högst ett par timmar per resa. Det är svårt att behålla trovärdigheten som ett potentiellt rött parti som värnar om miljön med de valen. Väljer man dessutom att mot media först förneka kritiken, vilket man aldrig ska göra utan hellre erkänna om man vet att man är skyldig så är man inget partiledarmaterial. (Jämför t ex med Schyman som snarare vann i respekt de första gångerna hon direkt erkände sig vara alkoholist när hon uppförde sig illa.)

Stämmer det dessutom som en av mina vänner som är närvarande på kongressen påstod, att Dinamarca först sade sig ha ändrat sig för att vara för delat partiledarskap och sen efteråt sagt motsatsen, som hon stått för tidigare, att resultatet blev det hon ville och hade förväntat sig.



Personligen så tycker jag det är till partiets nackdel att man fortsätter använda, så väldigt frekvent, ordet feminism. Det är inte det samma som att jag har emot en feministisk politik, snarare tvärtom.

MEN, som en statsvetare och inrikespolitisk expert sa i en av lokaltidningarna igår (finns tyvärr inte online) så är några av de viktigaste väljargrupperna offentliganställda kvinnor. Problemet enligt mig är att man inte ens får den gruppen, som många av de här bra förslagen vänder sig till, attraheras av ordet "feminism", eftersom de som så många andra har så negativ tolkning av det ordet.

Bara det att tydligt visa vad man ska göra, istället för att använda tydligare och förklarande meningar istället för värdeladdade ord man kan tolka på flera olika sätt och de flesta tolkar negativt, vore en stor framgång.

Direktsändning av kongressen kan ses på Kongressidan eller på SVT-Forum.

media svd svd svd svd svd svd svd dn dn dn hd smp exp exp exp exp gp gp gp gp dag dag dag dag dag dag dag nsk nsk nsk skd skd skd ab ab


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar