måndag 2 januari 2012

Nordens Ark November 2011 - Amurleopard

En av min nyblivna frus absoluta favoriter var Amurleoparden, som Nordens Ark har två av, en hanne och en hona som nyss släppts ihop för att få fler leoparder. Den hade absolut den mest fantastiska päls av alla djuren, och var det djuret som jag upplevde som mest vilt och mest otämjt och det som snabbast av alla hade dödat den som kommit innanför stängslet.


Den enda gången jag blev rädd under hela besöket var när jag satt mig ner på knä med mobilkameran för att ta ett foto på den. Då gjorde den ett utfall mot mig som jag inte kunde förutse alls och trots att jag hade en stängsel mellan mig och den så reagerade jag instinktivt och blev skiträdd, till de andras glädje :) Det tog mig minst en kvart att lugna ner mig...


Det blev bevarat på bild och är den sämsta bilden av alla, där man bara ser en vit mage.


Till nackdelen var att den var relativt lättstressad, eftersom den lätt får för mycket överskottsenergi som den inte har så lätt för att göra sig av med, oavsett hur stora hägn man bygger. Man försöker på Nordens Ark, som andra bra djurparker och liknande, bygga ut och tänka ut saker som får djuren att använda hjärnan också. Men just amurleoparden var en av de svåraste att "roa" intellektuellt.


Vi fick, precis som med amurtigern (Amur är en flod för övrigt i trakterna där amurtigern och leoparden lever), gå runt i hägnet, med leoparden utstängd, för att lägga ut mat på olika ställen så att den kunde få anstränga sig lite. Den hade betydligt lättare och snabbare än tigern för att hitta maten.


I vilt tillstånd äter amurleoparden allt från hovdjur till skalbaggar, men tyvärr så lever endast ca 30 vilda amurleoparder i det vilda, men 300 i djurparker, vilket gör att den inte bara hotas av jakt för päls och ben till asiatisk medicin, utan även av inavel.









Missade en film när jag la upp det här inlägget igår, så här kommer en till:






Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

6 kommentarer:

  1. Är kissen arg eller hungrig? Vet du hur många ställen som försöker ordna avkomma? Är det meningen att besökarna ska kunna titta på (störa)den?

    Vet du mur mycket kissen väger?

    SvaraRadera
  2. Tippar på att den förstod att det var mat på gång men den var som jag förstod det rastlös och osocial och farlig mot andra varelser hela tiden utöver vid parning och födsel.

    Vet ej hur många som avlar. Den kan gå undan och vara i fred helt som alla andra däggdjur där om den vill.

    Vet tyvärr inte alls vad den här vägde v

    SvaraRadera
  3. Edit: La till en film till jag hittade på datorn.

    SvaraRadera
  4. samt ett foto till, det tredje uppifrån.

    SvaraRadera
  5. Intressant. Tack! Väldigt fina bilder. :-)

    Gunilla.

    SvaraRadera