fredag 9 april 2010

Malcom McClaren död

Jag konstaterar att Malcom McLaren är död, mannen som låg bakom lanseringen av några av mina favoritband Sex Pistols och New York Dolls.

Han ville gärna få det att framstå som om han själv skapade punken och punkbanden. Men jag har lite svårt för den historieskrivningen, eftersom det i någon mån handlade om befintliga band och det faktum att punken som rörelse hade startat i New York redan några år innan den blev stor i London och England.

Men jag är tveksam till att den blivit lika stor utan honom, för han hade förmåga att skapa chockerande rubriker, och sex och droger, oavsett vad man tycker om det, säljer alltid publicitet.

Idag är det svårt att förstå hur folk kunde bli så förfärade över idag rätt banala saker och frågan är hur musikvärlden och mitt eget liv, som gammal punkare, hade sett ut utan McLaren? Jag tror inte den varit bättre, trots att hans intresse antagligen var att tjäna pengar i första hand...

Uppdaterat Lite sött är det att läsa hur till och med hans forna fiender hyllar honom i efterhand.

Uppdaterat 2 Mindre sött är det å andra sidan att läsa om hur han görs skyldig för Sid Vicious död, trots att hur man än vänder och vrider på det hela, så blir det hans mammas fel i första hand som skaffade heroinet dom dödade honom...

svd svd dn sds hd hd hd ab ab ab 


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar