måndag 31 maj 2010

En intressant dag

Naturligtvis är det inte helt lätt att inte skriva om vad som händer med Ship to Gaza och hur Israel med våld slår ner en konvoj med förnödenheter på, som det verkar, internationellt vatten, tvärtemot alla regler som finns. 

Men jag tänkte egentligen ta den lilla korta tiden jag hinner med att skriva blogginlägg idag (på morgonen låg internet nere) om en diskussion och möte jag var med på i Växjö som några av oss vänsterpartister i landstingsgruppen hade med några socialdemokrater (Mp kom inte som utlovat av okänd anledning) och några representanter för Rsmh (som står för Riksförbundet för social och mental hälsa) som kändes väldigt givande och som jag hoppas kan leda någon vart.

Än mer hoppas jag egentligen att även allianspartierna tar sig tid att lyssna till dem och andra liknande patientgrupper av utsatta människor.

Det kändes inte förvånande, men direkt beklämmande, att höra hur psykiatrin på många sätt enbart har möjligheten att engagera sig i de absolut mest sjuka fallen, som de med exempelvis schizofreni och hur man blandar de som "bara" är psykiskt sjuka med de som har problem på grund av missbruk på grund av överbeläggning.

Inte oväntat så visar det sig att patientföreningen får vara de som håller kontakten med de som är så sjuka i många fall att de egentligen borde få vård inom kort.

Egentligen är jag inte förvånad när, som någon sa, att det blir problem när den slutna vården minskades och den öppna vården, som var tanken, inte ökade i lika hög utsträckning, vilket gör att det inte är så konstigt att det finns fler hemlösa idag med samsjuklighet som riskerar att falla mellan stolarna.

Att de faller mellan stolarna kan exempelvis bero på att exempelvis en psykisk sjuk är landstingets sak att hantera och en missbrukare är kommunens. En samordnare efterlystes för att överbrygga den här typen av problem.

Malmö hade under tiden jag bodde där ett psykiatriteam (vars namn jag totalt glömt idag) som åkte runt med bilar till de som hörde av sig, för att göra en första bedömning av hur stort behov av akut sjukvård för en patient var.

Det är möjligen lite svårt att få det att passa till relativt stora och jämförelsevis glesbefolkade Kronoberg, men det kanske vore möjligt att stationera ut dem mer än i Växjö i så fall för att täcka hela länet?

Någon efterlyste också arbetsplatser som kan ta emot de som är friska men inte friska nog att direkt ta ett vanligt jobb, i den mån möjligheten att få det alls finns.

Ett problem är onekligen att antalet offentliga arbetsgivare blir färre i  och med att fler verksamheter säljs ut. Undrar om möjligheten finns att skriva in i en upphandling att de som åtar sig ett visst uppdrag också åtar sig att ta emot människor med behov av praktikplats? Att få bort stora delar av de som sålts ut känns ibland nästan hoppplöst...

Möjlighet till vårdtestamente diskuterades också. Jag minns vagt att kd har diskuterat det, men bara angående vård i livets slutskede.

Här lyfte de fram svårigheten med att vårda människor som inte vill, som många gånger inte kan vårdas mot sin vilja, eftersom de saknar sjukdomsinsikt när de väl är sjuka. Men hade vårdtestamente existerat, som skrivits under friska perioder, kunnat gälla även när sjukdomsinsikten fallera vid sjukdomstillstånd så hade varit en förbättring.

Fanns ett antal andra saker jag tänkte på också som föll bort nu så jag får göra ett dåligt avslut och fundera på morgondagen då jag och sambon ska vara med på radion, hemska tanke...


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar