fredag 4 juni 2010

Inte nog med att det är eländigt varmt...












Inte nog med att det är eländigt varmt och så ska förbli några dagar till...

Det var inte så många dagar sen jag skrev 
Sköna valvindar i Sverige, men det förbyttes snart till Snålblåst över landet, där jag betvivlade de snabba svängningarna.
Men med tanke på det historiska faktumet att M är större än S så får jag helt sonika äta upp de tvivlen och om jag döpte det tidigare inlägget till Snålblåst över landet, så vet jag inte vad jag ska döpa det här till...


Jag tycker det känns oerhört skrämmande att behöva dras med de borgerliga i hela fyra år till och förvånas över vad jag upplever vara en större egoism än någonsin förut i Sverige.


Någon annan slutsats är svår att dra om nu plötsligt, tvärtemot hur det varit tidigare, skattefrågan anses vara en tydlig orsak till att S tappar och alliansen ökar.


Problemet är pedagogiskt, och de rödgröna har inte lyckats få befolkningen att inse att de inkomster de flesta vill behålla så mycket som möjligt av på grund av sänkta skatter alltid har ett pris att betala, och att det är ett lotteri att veta vem av oss som behöver utnyttja de socialförsäkringar som fortfarande finns kvar.


De flesta tycks tro på inte bara evig ungdom, utan även evig hälsa, evig anställning och ingen pensionering...


I går konstaterade jag att i min hemkommun Älmhult så väljer centerpartiet låga skatter framför att ge dementa en vård som är av den typen de dementa mår bäst av, och det är ytterligare en konsekvens av att fokusera på sänkta skatter framför välfärd för de som behöver det bäst.


Vem vet vem som är nästa dementa person som behöver bra vård? Du, jag eller våra föräldrar?


De frågorna är för viktiga, och bortglömda och det är en klen tröst över att moderaterna påstår att LAS fungerar bra. Frågan är snarast hur pass bra LAS är för de vanliga anställda om moderaterna har den åsikten?


Själv försöker jag trösta mig med att kd och centern löper viss risk att åka ur och att sd plötsligt är med viss marginal under fyra procentsspärren.


Det går så där ärligt talat när V inte har över 5%...


Jag noterar dock att det är europartierna som går uppåt, samtidigt som euron rasar i värde. Jag är glad att de partierna inte fått införa euron som de vill.


Mer media svd svd svd skd skd dn dn dn sds dag dag nsk nsk nsk skd hd




Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

11 kommentarer:

  1. Tänk, detta hade jag aldrig trott att jag skulle skriva, för jag trivs bäst i lite lagom svala högervindar: Oh, så underbart varmt det är! Så skönt att svenska folket visar att de vill återfå makten över sina liv och därför vänder dagistyrannerna och privatlivs-petimetrarna i (S)(V)(MP) ryggen!

    Förresten är det rätt kul att du som vänsterskribent har smyckat din blogg med franska liljor i bakgrunden... Läs här varför: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fransk_lilja

    Med vänliga hälsningar,
    Fredrick Hedén

    SvaraRadera
  2. Eftersom skattetrycket är omkring 46 procent av BNP är nog inte svenskarna så särskilt egoistiska. Eller så är det så att svenskarna alltid varit egoistiska, som när Göran Persson gick till val på maxtaxa i barnomsorgen (inga pengar till sjukskrivna där trots rekordhöga sjukskrivningstal).

    Eller när Mona Sahlin lovar högre a-kassa fast det inte ger fler jobb...

    Mvh
    Magnus

    SvaraRadera
  3. M och S är faktiskt så lika nu att valet egentligen är ett pseudoval, det blir samma oavsett vad man väljer. Så tror jag att många resonerar, och då tycker de att de kan välja "den social/moderata kandidaten som verkar trevligast", och väljer Reinfeldt. Om Ohly gavs lite mer utrymme i media borde vänstern öka, i och med att man fick ett alternativ!

    SvaraRadera
  4. "Frågan är snarast hur pass bra LAS är för de vanliga anställda om moderaterna har den åsikten?"

    Gör allt tvärtemot moderaterna. Är det så ni arbetar i Vänsterpartiet?

    SvaraRadera
  5. Fredrick - Dagistyranner? :) Hade du läst din länk hade du sett att de använts i många andra syften. Jag gillar mönstret och symbolens estetik sen de satt på Ebba Gröns sista skiva.

    Magnus - Många undersökningar visar att folk gärna betalar höga skatter om de vet att det blir bra sjukvård för det. Någonstans verkar folk missa kopplingen ändå när de få mer pengar...

    Johannes - Du kan mycket väl ha rätt i vad du säger!

    William J - Nä, men håll med om att det är läge att bli misstänksam om en konsant meningsmotståndare plötsligt verkar ha samma bra åsikt som du själv har? Oddsen för att det finns något lurt i det hela är stor.

    SvaraRadera
  6. Angående värmen så har jag börjat gilla den nu när vi odlar all möjlig mat... man ser ju hur det växer fortare när solen gassar loss (även om man får släpa mer vatten förstås).

    Angående sossarna och skatter så... alltså... det blir ju ingen MÄRKBAR skillnad med skattesänkningar! Tycker jag iaf. Det handlar ju alltid om att man får absolut max några hundra mer i plånkan varje månad. Vad kan man köpa för det? Det blir väl en extra öl här och en extra pocketbok där... det är ju sånt som försvinner utan att man märker det.
    Känslan "Wow vad rik jag plötsligt blev!" och att man helt plötsligt har MER PENGAR har jag bara upplevt när jag t ex gick från halvtidslön till att bli försörjd av en stiftelse, och sen när jag gick från stiftelsen till att få heltidsanställning... och fick flera TUSEN mer i månaden. DET märks ju.

    Men men, andra kanske upplever det helt annorlunda? Eller så vore det ett bra pedagogiskt knep som högskatte-politiker borde använda sej av mer. Säga typ "å ena sidan kunde vi göra den här skattesänkningen, då får den här generiska arbetaren råd att ta en öl extra varje helg, eller råd att [insert lite andra exempel som låter fjuttiga], eller så gör vi inte den här skattesänkningen, och då ska vi satsa på [insert nåt viktigt]".

    SvaraRadera
  7. Jag håller verkligen med dig i allt du säger.

    Den enda skillnaden jag märkte var när jag fick ta del av jobbskatteavdraget eftersom jag varit arbetslös delar av året under rätt många år tidigare, men blev ordentligt anställd 2009.

    SvaraRadera
  8. Du får göra hur du vill med den franska liljan. När det gäller "dagistyranner" ber jag att få förklara mitt uttryck en aning och med det mitt djupa motstånd mot Socialdemokraterna och övriga vänsterpartier: "Välj vilken lösning du vill för dina barn, bara du väljer dagis och senare fritids". Varje dagisplats subventioneras via skattsedeln med sexsiffriga belopp per år. Dessa pengar aldrig borde komma in till det allmänna utan stanna i föräldrarnas fickor att brukas inom vissa ramar - kommunal, kooperativ, privat dagis/dagmamma eller stanna hemma. Men efter att i brev ha frågat dåvarande minister Mona Sahlin varför det är som det är i Sverige, fick jag svaret att jag visserligen var att gratulera som kunde erbjuda mina barn ett varmt och stimulerande hem men eftersom inte ALLAkunde göra detta så skulle INGEN ges möjlighet att vara hemma med sina barn. Tack. Där gick mitt motstånd i taket och det lär aldrig komma ner!

    Alla barn passar inte på dagis men (S)-rättvisa handlar ju som bekant om att göra allt lika för alla - lika bra, lika illa - istället för att göra det så bra som möjligt för så många som möjligt. Dessutom passar inte dagis med sina öppettider för alla familjer. Som vanligt i (S)-resonnemang är allt hårt mallat - yrkesarbetare av klassiskt snitt och lägre tjänstemän omhuldas medan alla högre och lägre stöts bort, såsom mellanchefer och skiftarbetare. I samma anda är dagistyrannin: "Använd det som Parti't har utsett till Lösningen, annars får du ingen hjälp".

    Nu invänder säker du, på klassiskt (S)-maner: "Jo, men alla måste arbeta för att skapa mervärde så att tillväxten ökar". För det första - hur ska vi kunna växa oändligt på en ändlig planet? För det andra - de negativa konsekvenserna (stress, otrygghet, prestationsångest, medicinering samt droger och annan kriminalitet; koldioxidutsläpp och deponeringsproblem m.m., m.m.) av att tvinga in barn och deras familjer i dagismallen, kostar sannolikt samhället mer än vad det får in på skatter från utslitna, dubbelarbetande föräldrar.

    Så länge (S)(V)(MP) står fast vid dagistyrannin kommer jag aldrig tänka på att rösta annat än tokblått. Jag vet, min konsumtionsfientliga inställning passar egentligen bäst hos (MP) men längtan efter att se barn befriade från den undberbammanade smitthärden dagis, överväger. Dessutom ligger det nog lite hämnd i mitt motstånd - det var (S) med Alva Myrdahl i spetsen som startade dagis och gjorde det till vansinne och tyranni när ALLA skulle tvingas in i mallen. Bara för att hon själv inte ville befatta sig med barn och annat i hushållet.

    Låt mig avsluta med att säga: Ja till jämställdhet - nej till jämlikhet! Olikheter ska bejakas!

    Med vänliga (om än lite hätska) hälsningar,
    Fredrick Hedén

    SvaraRadera
  9. Du kanske skulle bli rödare och tycka att de skulle sluta vara underbemannade?

    SvaraRadera
  10. I tonåren skanderade man "hellre död än röd". Jag tror nog att det är så fortsatt. Avbemanna så många dagis som möjligt och låt folk vara hemma med sina barn. Det är nämligen där, i sin familj, som barnen hör hemma.

    MVH
    Fredrick

    SvaraRadera
  11. En fälla för oavsett vem som är hemma, även om det naturligtvis oftast är kvinnan. En fara för barnen också, som får mindre möjlighet att öva sociala sammanhang och är det barn som har problem hemma så är det ytterst svårt för någon att upptäcka det. Däremot kan jag tänka mig att sänka arbetstiden så att föräldrarna kan vara hemma mer med barnen.

    SvaraRadera