tisdag 1 juni 2010

Konsult avråder från spårbilar

Jag har skrivit ett par gånger om spårbilar i Älmhult, som har varit på förslag för att ta sig mellan centralorten och det i framtiden utlokaliserade IKEA-varuhuset.

Inläggen kallade jag för Tveksamheter över spårbilar och Politiken i Älmhult, där jag, främst i det sista inlägget, konstaterade att det är märkligt att man väljer att ens gå vidare med att undersöka möjligheten för spårbilar i Älmhult, efter man konstaterat att det är ett för nytt och osäkert koncept för att man ska våga satsa på det i Lund/Malmöområdet och att många har stora tveksamheter över det även i Stockholm.

Det påminde mig om centerprojektet reningsverket, som sist jag läste om det ansågs i bästa fall ha kommit upp i ca 30% av den påstådda kapaciteten. Det innehöll också ny och oprövad teknik som är dyrt för skattebetalarna.

Undersökningen av spårbilarna har kostat 60 000 kronor, vilket är en relativt liten summa, men ändå ett slöseri av skattepengar som utan att tveka kunnat användas på betydligt bättre sätt.

Jag hoppas verkligen att det stannar vid den undersökningen och de pengarna, men med vissa av de styrande i den här kommunen, som jag hoppas byts ut vid nästa val, så vet man aldrig... Att dra in pengar för kärnverksamheten tycks ibland väldigt lätt. Men att sen satsa på oprövade vansinnesprojekt ingen annan vågar sig på, det går bra...

Nu är jag visserligen för att Älmhult utvecklas, men den här typen av satsningar kan aldrig vara meningen att älmhultsbornas skattepengar ska vara investerare i. Inte innan den dagen det är ett välbeprövat och tekniskt säkert koncept som inte igen hotar att ta orimligt stora summor skattepengar.


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar