fredag 25 juni 2010

Så var det då midsommar igen...

Så var det då midsommar igen, den största alkoholhelgen i det här landet, där det redan dricks ca 20% mer än vad det gjordes i mitten på 90-talet, som en jämförelse.

I vanliga fall så skriver man om misshandel, vanligtvis utan att göra några tydliga kopplingar till att det dricks alkohol och rattfyllor, där kopplingen mer synliggörs. Aftonbladet nämner, lite oväntat, att unga kvinnor säljer sex för att få alkohol, och lite förvånad blir jag ärligt talat att inte fler reagerar mot hur stort sug det finns efter alkohol och inser kopplingen till hela samhällets hela syn på alkoholen. En sak som att vinbönders vin inte får säljas vid gårdarna är en sån sak som påverkar.

Det förvånar mig givetvis att föräldrar ibland köper ut, men nästan än mer förvånar det mig att föräldrar också inte tycks intressera sig nog för sina barns fritid om de vet att barnen dricker, men att de inte köper ut själva. Det hade nästan gjort mig mer bekymrad och definitivt velat veta var de fått alkoholen ifrån.

Samma tidning skriver om att trafikdårarna måste bort från våra vägar, men fortfarande är de som är rattfulla eller rattonyktra ett större problem i sig, än de som "bara" kör för fort, men nyktra.

Tullkontrollerna av nykterheten på yrkeschaufförer har visat sig fungera utmärkt, och är något jag hoppas utökas. Samtidigt ska man komma ihåg att tullarnas verksamhet generellt sett krympt sen eu-inträdet, i synnerhet till vad det gäller att kontrollera smuggling och liknande.

Konstaterandet att smuggling och rattfylla hänger ihop förvånar mig inte, men däremot motiverar det ökade resurser till tullen, vilket också bör gynna upptäckten av beslag av den alkohol som säljs vidare till yngre personer också.

Naturligtvis skulle införselreglerna förändras till hur de var innan eu-inträdet och alkohol skulle sluta anses vara en matvara, som är anledningen till att det är så höga kvantiteter man får ta in i landet.

Jag önskar att slippa rubriker om dödade i rattfyllor och slagsmål. Men hur ofta slipper man det under denna dagen?

Mer media svd hd hd


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar