tisdag 16 februari 2010

Fusket riskerar förstöra för alla

I Undrar hur de tänker, där jag skrev om moderaterna och deras valfusk så antydde jag lite lätt att det säkert sitta fler nervösa politiker i flera olika partier och att jag inte tror att moderaterna är de enda som sysslat med den här typen av fusk och när man till och med som moderaterna behöver kalla in externa utredare så är det anmärkningsvärt och drabbar naturligtvis även de som är oskyldiga.

Därför blir jag inte förvånad över att läsa om att piratpartiet också fuskat och jag tror risken är större med unga och ovana partier och politiker, vilket även det gör moderaternas fusk mer anmärkningsvärt.

Personligen tror jag att valfusket riskerar att öka, istället för vad jag ser att andra tror, med personval oavsett om det görs om för att minska risken för det. Det som får mig att mest vända mig emot det är att det blir ännu mer personfixering och ännu mindre partipolitik, trots att det i slutändan är så, vilket det finns många exempel på, att partipiskan får alla att rätta in sig i leden i slutändan ändå.

Dagens ledare skriver att endast soffliggarpartiet gynnas av politikernas fusk. Tyvärr tror jag även att de mer extrema partierna gynnas av det, som Sd, där konstigheter inte alls tycks påverka deras väljarkår på samma sätt som de andra partiernas.

Det allvarligaste i denna frågan är dock att fusket tycks ha funnits och godkänts, alternativt blundats för, så högt upp hos moderaterna. Det är betydligt värre än när politiskt ovana människor, exempelvis i ungdomförbunden, förivrar sig.

Uppdaterat Noterar att Fuskanklagelserna snabbutreds. Nog för att det kan behöva utredas omgående och snabbt, men det gäller också att få det rätt så att det inte slarvas eller göms undan. Klarar M det?

Mer media ab ab ab dn sds dn dn dn dn dn sds svd svd svd svd hd smp

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar