söndag 14 februari 2010

Undra hur de tänker?

Som jag skrev tidigare idag så känns det fortsatt lite mer som om det är en boll som rullar utför med moderaterna. Frågan handlar väl snarast om hur mycket media som inte tillhör storstadsmedia tar upp det? Det påverkar onekligen skadeverkningarna för moderaterna.

För den väljare som enbart läser landsortspress, vilket jag tror är en stor del av landets invånare, så går det att missa nyheter som kunnat påverka människors syn på ett parti. Det ska bli intressant att se om min egen lilla tidning väljer att skriva om det hela på den enda sida med riksnyheter de har när måndagens tidning kommer.

Men det är svårt att se att det inte kommer att väcka mer uppmärksamhet nu när det tycks som om det är fler politiker även på landstingsnivå och nuvarande riksdagsledarmöter som sysslade med den här typen av fusk. Undra hur de tänkte egentligen? Att de skulle komma undan?

Naturligtvis är jag någonstans skadeglad att det är moderaterna det drabbar och jag tycker självfallet det vore skönt om det gav ett tapp i moderaternas opinionssiffror.

Men jag föredrar definitivt om förändringen kom av faktiskt politiska anledningar och inte av den här typen av anledningar, även om det självfallet visar något om hur desperata vissa människor blir, oavsett om det är för sin egen skull vad det gäller personvalet eller för partiets skull.

Som jag sa innan så tycker jag att alla som fått någon form av bidrag eller lön via fusk, som betalats av skattemedel, ska dömas att betala tillbaka den summan. För det kan väl inte vara rättvist om det bara gäller socialbidragstagare och sjukskrivna?

Sen är det dessutom självklart att risken finns att även andra partier sysslat med den här typen av värvningar, så min gissning är att det finns fler politiker i ledande ställning som sitter som på nålar för att det egna partiet ska råka illa ut.

Tvärtemot en viss ledarskribent hos SvD så tycker jag det är omöjligt att se det som något som personvalet skulle lösa. Snarare tvärtom, jag tror inte att detta fusket hos moderaterna ens hade uppkommit från första början om inte möjligheten fanns.

Frågan är om inte demokratin mår bättre av att lita på att partierna kan välja rätt kandidater? I synnerhet när det så många gånger visat sig att det precis som innan är så att alla inom samma parti, och oavsett parti, har samma åsikt utåt sett?

Apropå bidrag och partier till höger så noterar jag att sverigedemokraterna tycker att de ska få partistöd även utan verksamhet. Konstigt nog har jag alltid trott att de är emot bidrag utan prestation. Men det kanske bara gäller invandrare och inte politiska partier som är emot invandrare?

Med tanke på att de leder avhopparlistan i kommunerna så är jag säker på att det kommer att bli fler som inte alls är så intresserade av att skylta med namn för den typen av parti eller inser att kommunal politik inte alltid är varken så lätt eller spännande. Eller alls har så ofta med den enda frågan de partiet har på sin agenda att göra på den nivån.

Uppdaterat Moderatfusk kan öka politikerföraktet känns som en rätt självklar rubrik. Till skillnad från ytterlighetspartier som sd som verkar immuna mot det mesta som de kritiseras för så riskerar etablerarade partier att råka betydligt värre ut när folk tappar förtroende för dem. Dessutom riskerar de dra alla politiker med sig, för "alla vet ju hur politiker är"...

Mer media: ab ab ab ab svd svd dn dn dn dn dn dn sds sds hd hd hd nm smp dag

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar