fredag 19 februari 2010

Vill ni verkligen låta alla komma till skolorna?

Jag tycker att Bengt Held lyfter en viktig fråga, som få tycks ha funderat över, i sitt inlägg Skolor bör stoppa homofientliga samfund, angående debatten kring att Skolor stänger ute partier inför valet, vilket gör att en skola exempelvis bara tillåter inbjudna att komma.

Väljer man att stoppa några partier utifrån att de har åsikter som skolan inte står för, så borde man med andra ord stoppa även tydligt homofientliga organisationer, oavsett religion. Det undrar jag om det är så många som tänkt igenom?

Se även Skolfronts program i den här diskussionen.

Någonstans tycker jag att man ska dra en gräns för vilka som ska släppas in på skolorna, men jag tycker det är oerhört svårt att veta exakt var man ska dra den gränsen, då det demokratiskt sett är och ska förbli tillåtet att ha alla åsikter, även om man självfallet ska följa de regler som finns för vilka åsikter som offentligt får yttras.

Mer media smp svd ab ab svd svd hd dn

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

3 kommentarer:

  1. Jag gick på ett gymnasium som var i medias blickfång innan valet 2006 just för att de avvisat SD från möjligheten att kampanja på skolområde. Samma vecka som mediacirkusen kring detta kom RKU helt ohindrat och hotade alla med vattenkammad frisyr att de skulle bli uppradade mot en tegelvägg när revolutionen kommer. Så går det när man låter subjektiviteten bestämma "vart gränsen skall dras". Antingen så ska alla organisationer få komma, eller så ska inga få göra det.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också han har en bra poäng i sitt inlägg. Det är nog bättre att låta alla möjliga partier/samfund osv komma och informera, men att läraren föregår med gott exempel och ställer genomtänkta och kritiska frågor till dom.

    SvaraRadera
  3. Cheng - Nu gällde inte det här Sd utan Nd och i övrigt tycker jag inte att någon organisation som hotar med mord ska få komma in

    Dvärghunden - Det känns som ett minimikrav att läraren ska göra det.

    SvaraRadera