måndag 15 februari 2010

Sverigedemokratisk inkonsekvens

(Länkarna är försvunna på grund av ett misstag där jag raderade all text)

Jag nämnde sverigedemokraterna helt kort i gårdagens sista inlägg och om hur de tycker att de själva ska få skattefinansierade bidrag, även om de inte har någon verksamhet och hur de är det partiet med flest avhoppade politiker, vilket inte förvånade mig.

Jag noterar att man i Danmark börjar anse att invandrarfrågan tar för stor plats i media. Samma sak går att se här i Sverige, där en utebliven handskakning får mängder av media, men att man däremot skriver mindre om cancersjuka barn har svårt att få hemvård, om hur en känd våldtäktsdömd plastkirurg lyckas med konststycket att få ett skadestånd på 12 miljoner skattekronor av region Skåne, samtidigt som hans företag för ut 6 miljoner till länder där svenska skattemyndigheter har svårt att få någon insyn överhuvudtaget eller hur Sverige utvisar romer till absolut ingenting.

Visst är prioriteringarna märkliga över vad som upprör flest människor...

Vem vet, sd:arna och deras anhängare kanske skulle göra som andra kända "invandrarkritiker", flytta till ett annat land? Sen får de hoppas på att de blir insläppta alls...

Så fort någon med bakgrund i ett land som anses vara muslimskt gör något de inte borde så kommer de Sd-anknutna bloggarna oerhört snabbt med mängder av halsbrytande teorier om hur enskilda individer och gruppers agerande är representant för den hela stora gruppen av muslimer.

Märkligt nog reagerar de inte alls likadant när det kommer nyheter om israelisk kultledare som åtalas för övergrepp, slaveri och våldtäkt som agerar enligt sin syn på judendom, som är en milt sagt bisarr syn...

Jag har kritiserats många gånger, främst från anhängare till Sd, men även människor som påstår sig vara judar, för att vara mot judar och antisemit.

Vore jag det så hade jag självfallet försökt göra kopplingar mellan staten Israel (vars agerande jag många gånger tycker illa om, precis som jag tycker illa om svenska statens agerande ibland), judendom och den idiot som begår övergrepp med religionen som argument. Det gör jag inte.

I själva verket tycker jag det är utmärkt att Mona Sahlin träffar judiska representanter i Malmö för att lyssna till deras situation.

Naturligtvis så har inte sd:s logik någon som helst konsekvent hållning i någon fråga utan väljer enbart att lyfta fram det som ökar på hatet mot redan utsatta grupper, som högerextrema alltid har gjort. Även om de här högerextrema av någon anledning valt att gå på en annan grupp än vad som gjordes i Tyskland under andra världskriget, även om de har hatet mot homosexuella kvar som en av många gemensamma nämnare och tvärtemot en tydlig majoritet av svenska folket som är för homosexuellas rätt till giftermål även i kyrkan.

Tror du fortfarande att sverigedemokraterna är ett bra parti, med bra politiker som kan sina saker och har en framtid som är ljus och fin även för dig?

Läs då hela den långa intervjun med deras arbetsmarknadspolitiskt ansvarige politiker, som dessutom är partikassör, sitter i partistyrelsen, kommunpolitisk samordnare, ordförande i partiets programkommission och som varit medlem i 8 år och med andra ord är en av partiets toppolitiker.

Redan vid den första frågan går det åt helvete för pollitikern i fråga, när han på frågan om han kan samanfatta Sd:s arbetsmarknadspolitik med "Nja, det vet jag inte..." Hade det gällt något annat parti så hade avgången och sparkandet från posten varit omedelbar. Hos Sd får man sitta kvar.

Än värre blir det att han inte ens kan svara på partiets mest grundläggande frågor:

    Definiera vad det är att vara ”svensk”.

    Nej, det vill jag inte göra.
    Varför inte?

    Jag tycker inte att jag är så insatt att jag kan göra det.
    Hela er skrivna politik är full av uttryck om det svenska och att vara svensk. Du sitter i partistyrelsen, och du är inte tillräckligt insatt för att svara på vad det betyder?

    Du kan väl säga vad du tycker, så kan jag säga om jag håller med.
    Ok … Svensk är den som lever i Sverige och/ eller själv känner sig som svensk.

    Jaha. Nej, jag vill inte ge mig in i den diskussionen, du får ta det med någon på partiets presstjänst, Mattias, till exempel.
    Det står i erat program att ”Det primära målet med Sverigedemokraternas politik är att återupprätta en gemensam nationell identitet” Vad ska den gemensamma identiteten vara?

    Jag vill inte ge mig in i det.
    Det primära målet. Du måste kunna diskutera det primära målet med ditt partis politik.

    Det primära målet.
    Det viktigaste, det övergripande målet.

    Ja, jag vet vad primär betyder. Nej, jag ger mig inte in på det. Jag vill inte diskutera det invandringspolitiska programmet.
    Varför inte?

    Jag har inte varit med och skrivit programmet. Jag är talesman i arbetsmarknadspolitiska frågor.
    Invandringen är er viktigaste politiska fråga. Du har varit aktiv i sd sedan 2002. Du har massor av uppdrag och sitter i partistyrelsen. Och så kan du inte prata om det primära målet med ditt eget partis politik.

    Nej.
    Jag tolkar det som att du inte vet.

    Nej, jag vill inte kommentera det.
    Men det tycker jag är konstigt. Ni är ett parti som växte i senaste valet. Ni sitter i många kommuner i Sverige. Vid nästa val kan ni komma in i riksdagen. Du sitter i partistyrelsen och kan inte förklara för dem som har röstat på er, vad det är, det som beskrivs som det viktigaste i er politik.

    De har inte röstat på mig.
    De har röstat på den politik som du företräder. En del av våra läsare har röstat på den politiken. Du måste väl kunna förklara politiken för våra läsare?

    Nej, jag vill inte det.
    Varför inte?

    Därför att jag tycker att jag inte är tillräckligt insatt.
    Men du måste väl kunna tala utifrån dina egna åsikter åtminstone, du har ju gått in i partiet och varit aktiv sedan 2002. Håller du med om att det är det viktigaste?

    Det är en formulering som kanske inte jag skulle ha skrivit.
    Det är oerhört konstigt att du inte kan förklara vad du tycker om partiets viktigaste fråga.

    Om vi tar den andra utgångspunkten. Mångkultur, som kanske är motsatsen, så tror jag inte att det är bra för Sverige.

Läs hela den långa intervjun med deras honom och fundera på om det är en politiker du vill ska vara med och påverka arbetsmarknadspolitiken eller någon annan politik överhuvudtaget...

Som lustig fotnot så verkar han inte ens hålla reda på vad han borde rösta på...

Mer media sds sds sds ab ab svd svd dag dag dag dn

2 kommentarer:

  1. Om du googlar på "Sverigedemokratisk inkonsekvens", tar den första som dyker upp och klickar på "Cachad", är det den som dyker upp då? :)

    SvaraRadera
  2. Självfallet, och lika självfallet så är jag en idiot som inte tänkte på den möjligheten att hitta texten själv. Tack Mats! :)

    SvaraRadera