tisdag 29 juni 2010

Funderingar

Smp:s ledarsida skriver om En farlig resa för Vänsterpartiet, och skriver bland annat att "det sällan går bra för partier som springer ifrån sina kärnväljare".

Om det går dåligt för V, för att de springer ifrån sina kärnväljare så torde det gå dåligt för alla partier i ännu högre utsträckning för V är snarast de som i minst  utsträckning springer ifrån sina kärnväljare, sett till hur deras egen politik förs.

Jag tror de flesta inser att uppgörelse är en annan sak där man måste ge och ta. Men de andra partierna sviker sina kärnväljare redan i den egna politiken.

Sanningen att säga så är det nog snarast så att kärnväljare, oavsett om det gäller vänsterpartiet eller exempelvis centern eller moderaterna, har så många andra partier att välja på, även om partierna i flera frågor anses svikit kärnväljarna.

I övrigt noterar jag att statsministern fått en rejäl löneökning, vilket man på sätt och vis kanske kan tycka att en statsminister är motiverad att få.

Undrar bara hur mycket mer han tjänat via de skattesänkningar som han själv varit med att bestämma om? Betydligt fler än alla nya socialbidragstagare, en grupp som ökat i 84,5% av kommunerna.

Mer media ab exp dag


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

2 kommentarer:

  1. Undrar bara hur mycket mer han tjänat via de skattesänkningar som han själv varit med att bestämma om?

    Reinfelts jobbskatteavdrag är hela 3550 kr

    samt med en lön på 140000 netto har man 69000 brutto i handen

    Inget privatliv ALLS

    Jour 7 dar i veckan 24timmar om dagen

    måste skyddas med säkerhetsvakter..


    ganska lågt betalt enl mig

    SvaraRadera
  2. Nu syftade jag i och för sig på alla skattesänkningar. Oavsett vad låter 3550 kr som en låg summa om jag jämför med mig som har jobb med sambon som är heltidssjukskriven. Jag tjänade 100 000 mer än henne förra året men betalade bara 13 000 mer i skatt.

    Jag tycker man ska ha bra betalt som statsminister, vilket han har. Men å andra sidan så har han dessutom valt jobbet helt frivilligt.

    Dessutom så går det att konstatera att det hade gått att sänka skatterna lite till, som M vill, om han och andra politiker fått ännu lägre lön...

    SvaraRadera