tisdag 29 juni 2010

Olyckor som kunnat undvikas

Katastrofen vi aldrig glömmer får mig att komma ihåg en diskussion jag hade med Expressens Britta Svensson angående säkerheten på festivaler.

Det är så längesen nu att jag ärligt talat inte minns om det gällde en diskussion efter olycka vid Holekonserten i Hultsfred 1999 eller den som HD:s artikel handlar om, olyckan vid Pearl Jams konsert i Roskilde 2000.

Jag var inte på någon av de konserterna och hade redan då börjat känna av åldern och en viss mättnad på konserter och jag var glad efteråt att jag inte var det.

Det som förvånade mig då, och som var det som jag tror att Svensson t o m citerade mig på (och mig veterligen aldrig blev motsagd på), var att båda festivalerna under de åren jag varit på dem (1988-1998) hade ökat publikantalet rejält, men att kravallstaketen en bit ut i publikhavet var lika få som de varit de första åren jag varit där.

Jag tycker fortfarande det är märkligt att ingen reagerade på att det behövdes utökad säkerhet i takt med att publikantalet ökade så radikal på rätt få år.

Mer media sds sds hd svd svd


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar