lördag 3 juli 2010

Behov viktigare än vinst

Behov är viktigare än vinst så poängterade jag hur viktigt det är med grundläggande trygghet från samhället för de grupper som inte klarar sig utan hjälp.

Därför är det skönt och känns tryggt att de rödgröna lovar mer till den typen av satsningar.

Jag ser naturligtvis att många svarar emot, men seriöst, hur kan man vara emot satsningar på mindre barngrupper i förskola och skola? Det påverkar barnens utveckling betydligt mer än aldrig så tidiga och många betyg. På vilket sätt är lägre skatter mer motiverat än bättre förutsättningar för barnen?

Mer media exp hd hd dag exp svd


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

4 kommentarer:

  1. En grundläggande trygghet är också att en vanlig arbetare får någonting kvar i plånboken slutet av månaden. Under sossarna hade jag (ensamstående låginkomsttagare) det svårt att få det att gå ihop många månader, och det skapade en stor otrygghet samtidigt som jag fick slita ut mig för väldigt lite pengar. Nu har jag istället fått möjlighet att spara och jag måste inte vända på varje slant - jag kan unna mig saker ibland och jag har till och med kunnat göra en semesterresa för första gången i mitt liv.

    Jobbar man heltid så ska man kunna leva på sin lön! Det kunde jag inte under sossarna. Allt som blev kvar efter skatt gick till nödvändiga utgifter.

    De grupper som inte klarar sig utan hjälp gynnas inte av att arbetarna går fattiga!

    Lägre skatter sätter fart på ekonomin. Vi kan köpa mer, göra mer, och det skapas fler jobb. Då blir det fler som bidrar och då spelar det inte någon roll att alla betalar lite mindre var, för det är fler som hjälps åt.

    Om de rödgröna kommer till makten blir jag, som jobbar heltid, fattig trots att jag jobbar. Jag kommer inte att kunna spara någonting längre och eftersom min hyra har gått upp så kommer jag att behöva flytta ifrån mitt hem. Jag kommer inte heller att råd med bil och min livskvalitet kommer att sänkas mycket.

    Som sagt, jag kommer att bli fattig igen.

    Om rödgröna vinner så kommer jag att gå till min chef och säga: snälla, säg upp mig. För med de vid makten så lönar det sig mer att gå hemma. Aldrig att jag kommer att slava heltid för bara ett par tusenlappar mer än existensminimum!

    SvaraRadera
  2. Men låter det inte så här inför varje val? Att man ska satsa på "Vård, Skola och omsorg"? Oavsett vilket parti det är, oavsett om skatter höjs eller sänks, högkonjuktur eller lågkonjuktur, så sparas det just på dessa områden mellan valen.
    Jag får det inte att gå ihop och har svårt att lita på det som sägs i valkampanjerna.

    /Varg i Veum

    SvaraRadera
  3. Anonym - Använd ett namn i fortsättningen eftersom jag normalt sett inte släpper igenom anonyma kommentarer, men gör ett undantag för den.
    Det du säger är till stora delar en myt. Människor med lön istället för bidrag tjänar så mycket mer idag, oavsett om det är skatten av idag el enligt de rödgröna, att det knappast lönar sig att stanna hemma från ett jobb. Det finns inga beräkningar som visar på att det kommit in mer pengar de här åren för det allmänna att hantera,
    Snarare är det så att de som har jobb och inkomst sparar mer pengar medan de som har låga inkomster och bidrag snarare får ett uppdämt behov av konsumtion som gjort större skillnad och som gjort att de spenderat mer pengar om de fått möjligheten att få lite mer.

    SvaraRadera
  4. Varg - Jo det stämmer att det gör det, men sällan känns det som om någon gör fullt allvar av det när det väl gäller.

    SvaraRadera