lördag 18 september 2010

Spårbilar i Älmhult

En opublicerad insändare, som tyvärr inte fick plats i tidningarna så här nära valet när trycket på insändarsidorna är stort. Lite mitt eget fel som fick i väg den någon dag försent...

Men jag ska inte gnälla för mycket, för det kom med en bra insändare, baserad på det första förslaget Vänsterpartiet lade i Älmhult inför valet, Tryggare barn i Älmhult, i Smålänningen. (Den andra tidningen prioriterar dessvärre lite för ofta rikspolitiker och politiker från den stora staden).

Behövs fler dyra projekt i Älmhult?

Det är några månader sen jag hörde Peltola tala för spårbilar mellan centrala Älmhult och det nya handelsområdet. Om jag inte minns fel så har utredningarna kostat ca 200 000 kronor.

Jag är förvånad över att Peltola inte tycks intresserad av hur andra förut intresserade av spårbilar hanterat det.

Exempelvis Region Skåne avfärdar det hela med att det är en oprövad nischteknik som är för dyr för att prova.

Om inte Skåne, där bara Malmö har 100 000 fler invånare än hela Kronobergs län, ser möjligheten i det, så blir det obegripligt att lilla Älmhult ska finansiera något som bara skapats i verkligheten på ett enda ställe i världen. Att det dessutom är 35 år sen det skapades utan att få efterföljare talar sitt tydliga språk…

Älmhult är en liten kommun som naturligtvis ska satsa på miljön. Men inte via oprövad och dyr teknik.

Jag trodde Peltola och Centern hade lärt sig något av misstagen med det dyra och illa fungerande reningsverket, som för ett år sen rapporterades köras till 30% och kostat 60 miljoner sen invigningen 2002, och att slutnotan kunde öka med flera miljoner till.

Behöver vi fler dyra och osäkra projekt med ny teknik i Älmhult, framför att satsa på fungerande kärnverksamhet?

Jerker Nilsson, Vänsterpartiet Älmhult


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar