tisdag 21 december 2010

Ett sviket samhällsansvar

Jag skrev för några dagar sen om vädret och hur trött jag var på all snö och det har inte förändrats särskilt mycket...

Däremot är jag inte så förvånad över att det blir problem för tågen när det blir så mycket snö på så kort tid, även om det självfallet borde finnas mycket mer resurser för att få tågen att gå. Ibland har de fått problem långt innan det blivit riktigt mycket snö, och då undrar man onekligen över resursfördelningen i ett samhälle där man mer och förväntas att pendla till jobbet. Samhället måste självfallet gå in och se till att det är möjligt, även om man hamnar i situationer där man har vinter med mycket snö i närmare ett halvår, som risken är i år.

Mest undrar jag nog ändå hur det kunnat bli saltbrist. Jag vet inte om det ser oerhört annorlunda ut i resten av landet, men är det något de varit snåla med här så är det just saltningen. Just nu, med nedåt -18°c har naturligtvis saltet slutat hjälpa sen länge.

Men det har varit åtskilliga tillfällen när det varit varmare än de -5°c som det krävs för att saltningen ska vara ett alternativ då man inte sett varken plogning eller saltning på vägarna.

Det är en sak om man bor i en storstad där, förhoppningsvis då, de allmänna färdmedlen fungerar. Men alla vi andra som måste ta oss till och från jobbet i bil, eller för de som har bilen som arbetsplats, vad är då alternativet? När inte ens ambulansen kan ta sig fram för att det är oplogat i bostadsområden så är något fel i snålheten (även om det här gällde ett bostadsföretag).

Trafikverkets Nollvision tycker jag i teorin var en god tanke. Men vad tysta och snåla de tycks nu när de inte tycks anstränga sig för att få så farbara vägar som möjligt, med plogning och saltning. Istället fick vi, precis som inför alla vintrar, uppmaningar om att inte använda dubbdäck, trots att de på dåligt skrapade och osaltade vägar är exakt vad som krävs.

Det går självfallet inte ta med ena handen och begära en nollvision med den andra, för nog måste den ena handen veta vad de andra gör?

Det känns tveksamt om det, som rubriken säger, ens i alla fall går att genomföra bussning för att rädda tågtrafiken? Här i Älmhult ställdes skolbussturer in just på grund av bristande saltning och plogning och jag förstår chaufförerna och förvånas över att föräldrarna inte reagerar mer.

Orsaken är naturligtvis både skatter som ska hållas låga och ett eu-beslut som inte tillåter hur mycket salt som helst, som riskerar att rinna ut i vägkanten.

Det är en klen tröst att Det är en fantastiskt vinter, som jag skrev om för ett tag sen i ett bildförsett inlägg, sett till hur vackert det är ute i naturen.

Mer media ab svd svd svd svd svd svd svd svd svd dn dn dn dn dn dn smp kvp exp exp exp exp exp exp exp exp exp exp exp exp gp gp gp gp gp skd skd nsk nsk hd hd hd hd hd hd dag dag


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar