söndag 19 december 2010

Väder och partier på väg utför

Det känns så lagom kul att det ska komma en halvmeter snö till under dagen, även om min del av världen, södra Småland, inte ska vara värst drabbad.

Normalt sett tycker jag om snö, men med både en arbetsplats och ett hem att skotta så blir man rätt snabbt less. Inte minst beroende på att det stjäl så stor del av helgen, när jag egentligen vill ta det lugnt eller åtminstone inte jobba så mycket mer än vad som är schemalagt. Den här helgen blir det dessutom extra mycket jobb eftersom det var ett antal andra förrättningar att jobba under, som jag normalt sett inte alls har något emot.

Men igår blev det drygt 9 timmars arbete och hur många det blir idag innan dagen är slut står skrivet i stjärnorna, och det är inte helt lätt att bara vara glad, som jag brukar, över att jag i tider som de här alls har ett jobb... Jag försöker dock hålla tummarna uppe för att jag inte ska behöva jobba ännu mer under jul- och nyår, som jag jobbar ett antal dagar under.

Jag orkar inte ens bli riktigt upprörd över att sossarna och vänsterpartiet tillsammans har klart och tydligt under moderaternas siffror i senaste opinionsundersökningen och att inget av partierna på nationell nivå verkar ha riktigt grepp över hur de ska agera för att bryta de siffrorna.

Visserligen har Ohly rätt när han hävdar att S har blivit ett räddhågset parti. Men det samma tycker jag kan sägas om vårt parti Vänsterpartiet som inte riktigt är i närheten av att våga förnya sig själva och sin ledning, som jag var inne på i Vänsterpartiet och framtiden för några dagar sen.

Även om man inte ska sluta vara ett parti till vänster, så måste man ha bättre koll på vad väljarna vill ha och vilka personer som faktiskt drar folk. Oavsett hur illa man tycker om det, så är det ett faktum att personerna betyder mycket och har man inga personer i toppen som drar röster så påverkar det slutresultatet, hur bra politiker man än må vara ur andra aspekter.

Nu ska jag dock ägna min huvudvärk åt att skotta ut bilen ur garaget och sen be en bön att vägen till jobbet är välskottad nog att ta sig dit...

Uppdaterat Noterar att det kommer förslag på nytt radarpar för sossarna, i form av Eva Nordmark, som är SKTF-ordförande och Annika Nilsson som är förbundssekreterare på ABF. En av fördelarna är, som sägs i artikeln, att de inte tillhör partiets innersta kärna.

Det tror jag är en mycket god väg att gå. Frågan är bara varför nu inte Vänsterpartiet kan inse det samma, att det är där man ska leta, en bit utanför de innersta kretsarna, istället för att hålla kvar vid det gamla som inte fungerat så bra på åtskilliga val.

Mer media ab ab ab ab ab ab svd svd svd svd svd svd svd svd hd hd hd hd dag dag dag dag dag dag dag exp exp exp exp exp exp exp exp gp gp gp gp gp skd skd nsk dn dn


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

12 kommentarer:

  1. "Var åttonde arbetare skulle kunna tänka sig rösta på SD idag"

    Det har nästan alltid varit från vänsterhåll (inkl. socialdemokratin mm.) som både vänsterextremism OCH högerextremism har kommit.

    Marx måste rotera som en propeller i sin grav, så massakrerad som hans lära har blivit.

    "Kvinnor i hela världen förenen eder"!

    Kommunistiska manifestet har ersatts med "Skär kuken av män"-manifestet som flitigt rekommenderas av bl.a. socialdemokratiska kvinnoförbund...

    Tacka fan för att folk går och röstar på SD.

    I framtidens rättegång kommer ni alla att dömas för att tjänat ondskans makter.

    Folk förtjänar det styre dem får.
    /Herb

    SvaraRadera
  2. Att Samarbetet med bakåtsträvare som V var en av orsakerna till höstens nederlag verkar Ohly antingen strunta i eller bara inte fatta.
    Att vänsterpartier håller på att radera sin egen existens är naturligt. Lever man med en verklighetsuppfattning anpassad för ett land ett sekel tidigare går det så. Man kan inte längre skrämma folk till att rösta på partiet.

    SvaraRadera
  3. Det är klart att Ohly är sur över att mobbas av Måna M. Nu står han ensam för vänsterextremistiska åsikter. Förut hade han ju alltid s och mp att skylla på, när förklaringarna lät för krystade.
    Dessutom är kommunisterna nära att utplånas i Sverige. Knappt över 4 %.

    Måna å sin sida hade ju inget eget att komma med och la sig försiktigtvis så nära alliansen som möjligt.

    En rödgrön röra, sa Bildt en gång och det gäller fortfarande. Men tyvärr har M visat sig vara de nya sossarna med samma beklämmande och allt styrande politik. Vad blev det av friheten utom några statliga verksamheter som privatiseras.

    Det verkar som om SD är de nya. De med friska nya idéer om hur landet skall skötas. Olyckligt dock att alla bara pratar om deras syn på den misslyckade invandringspolitiken. DE har så vitt jag förstår massor av andra punkter på sitt program. Förbättra välfärd för oss pangscho, ökad tryggghet mm mm.

    KD och C är lika illa ute som konduktör Ohly och borde tacka för sig och stilla avvika.

    SvaraRadera
  4. Herb - Det är illa att så många arbetare kan tänka sig sd, om nu siffrorna stämmer och det manar till eftertänksamhet till de vars kärnväljare det handlar om.
    Däremot överdriver du vad det gäller feminismen och skära kuken av folk. Det brukar endast vara rädda män som kommer med den typen av påståenden, utan att kunna bevisa det dessutom.

    Joakim - Det är i och för sig ett osant påstående att det spelar så stor roll. S och de rödgrönas tapp kom INTE när de gick ut med att de skulle samarbeta mer aktivt. Det kom när de kom ut med sin budget inför valet och kanske främst 49 öres höjning i bensinskatt. Innan dess var de över 5% större än allianspartierna.

    Kalle - Jag vet att du drömmer mycket och ofta men det där var ju att ta i så du borde spruckit. Sd var inte ens i närheten av att finansiera sina påståenden om vad de vill göra enligt alla faktiskt kunniga statsekonomer.

    SvaraRadera
  5. Nu verkar det iaf som att S blir de första som samarbetar med SD i akassefrågan. Lustigt med tanke på att oppositionen sa att de aldrig skulle samarbeta med dem...men nu är valet över och nu kör alla partier sina egna race. Bra för sverige, knappast då nu SD kommer att allt mer integreras och accepeteras. Om 4 år ingår säkert de i S samarbetspartners.

    SvaraRadera
  6. De har redan röstat emot alliansen tillsammans med de rödgröna partierna, vilket jag tycker är rätt gjort av alla inblandade.

    Däremot är jag inte så säker på att de mer kommer att integreras och accepteras. Risken finns att de blir sedda som ett parti bland alla andra.

    SvaraRadera
  7. "Det brukar endast vara rädda män som kommer med den typen av påståenden, utan att kunna bevisa det dessutom."

    Just det.
    Männen är rädda idag.

    VAR GOD besök länken:
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/elisabethoglund/article8201485.ab

    Ett av ALLA TUSENTALS BEVIS.

    En blind, döv och dum människa som tycker att andra är blinda, döva och dumma.
    Med sådana partivänner som du behöver V verkligen inga fiender.
    V är snart hälften så stor som SD!!!!

    Besök sidan Genusnytt.se eller liknande så får du se vad det är för sorts folk som har gått över till högern och högerextremismen.

    Vilken beklämmande oförmåga till självrannsakan...
    /Herb

    SvaraRadera
  8. Jag tror partierna spelar väljarna i händerna på SD. Om alla går till val på välfärd och sänkt skatt och vi samtidigt har en totalt havererad invandringspolitik som kostar oss skattebetalare +100 miljarder per år. Någon måste betala detta i slutändan. Sverige har bland de högsta skatterna i världen så det som politikerna kan göra är att montera ner och försämra begreppet välfärd. Många av mina arbetskamrater har svårt att se S som ett alternativ då de står för en okontrollerad invandring med ringa motkrav till bidrag och samtidigt stå för arbete och välfärd. Det balanserar inte.

    SvaraRadera
  9. Bara för att klargöra, det finns två Kalle ibland kommentarerna vilket nog syns på ip-adresserna. Jag vill dock inflika att SD:s skuggbudget var i många fall mycket bra och de "faktiskt kunniga statsekonomerna" gissar jag var de som höll med dej och alla andra statsekonomer är då okunniga?

    SvaraRadera
  10. Herb - Jag tycker synd om de männen som är rädda, men jag är man och jag är inte rädd alls.

    Kalle - Ok, jag har inte brytt mig om att kolla ip-numrena :) Jag minns uppriktigt sagt inte en enda erkänt seriös ekonom som höll med utan enbart sd-politiker.

    SvaraRadera
  11. GODDAG YXSKAFT!

    Jag är också man och jag är inte heller rädd.

    Jag ANALYSERAR en politisk situation som råder i ett kaotiskt samhälle.

    Din förmåga till politisk analys = 0!
    Respekt för dina gäster = 0, eftersom du vägrar ha dialog (du har inga intelligenta argument, antar jag).

    Aldrig rätt, aldrig "rött". Det är det passande namnet på din blogg.

    Du är inte värd en sekund av mitt liv.

    Fortsätt skriv för dig själv på din lilla blogg.

    CHARLATAN!
    /Herb

    SvaraRadera
  12. Jag läste dina länkar och känner till Ström... Din s k analys ger jag dessvärre ingenting för överhuvudtaget.

    Och dialog har jag, du har fått säga vad du vill och jag har svarat emot. Resultatet? Du blir arg och skriker. Det är "bra respekt" och fin "dialog" :)

    SvaraRadera